STRATEGIE
Een bedrijfsstrategie is meer dan lijntjes tekst
Peter Lamote - 25/05/2023
Senior Consultant Procesteam
Bedrijfsstrategie
Efficïent werken
change management
continu verbeteren
Doelen van het bedrijf
Een bedrijfsstrategie formuleren lijkt voor de één simpel, voor de ander dan weer overbodig want het zit in ’t hoofd en voor nog een ander toch een klus van zwoegen en zweten. Maar finaal bepaalt een bedrijfsstrategie het plan om de doelen van het bedrijf te bereiken.
Zonder strategie is er geen richting. En zit de strategie enkel in het hoofd van de CEO dan is het lastig om het team mee te krijgen.
Hoe definieer ik een bedrijfsstrategie op een pragmatische manier?
Om een bedrijfsstrategie op een pragmatische manier te definiëren, kan het helpen om de volgende stappen te volgen:
- Identificeer de doelen van het bedrijf: Voordat je een bedrijfsstrategie kunt definiëren, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld het verhogen van de winst of het vergroten van de marktaandeel zijn.
- Analyseer de interne en externe omgeving van het bedrijf: Maak een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) om de interne en externe factoren te identificeren die van invloed kunnen zijn op het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld de financiële positie, de concurrentie, de marktontwikkelingen of de wet- en regelgeving zijn.
- Kies een strategie: Gebaseerd op de doelen van het bedrijf en de analyse van de interne en externe omgeving, kun je een strategie kiezen die het beste aansluit bij de situatie van het bedrijf. Er zijn verschillende strategieën om uit te kiezen, zoals bijvoorbeeld een kostenleiderschapsstrategie, productleiders- of een customer intimacy strategie.
- Formuleer een (meerjaren) actieplan:
- Maak een plan met concrete stappen die nodig zijn om de gekozen strategie te implementeren. Houd hierbij rekening met de beperkingen en mogelijkheden van het bedrijf
- Vertaal dit actieplan door naar alle procesverantwoordelijken
- Maak een jaaractieplan voor het komende jaar
- Meet de vooruitgang: Het is belangrijk om de vooruitgang te meten om te kijken of de gekozen strategie succesvol is. Maak daarom duidelijke doelen en key performance indicators (KPI's) om de vooruitgang te kunnen meten.
Hoe monitor ik de vooruitgang van de strategische acties?
Eenmaal de strategische acties bepaald zijn, is het ook van belang om deze structureel op te volgen. Anders vaar je terug blind en merk je op het eind van het jaar dat er weinig vooruitgang is geboekt, of nog erger, dat de strategische koers absoluut niet is gevolgd.
Er zijn verschillende manieren om de vooruitgang van strategische acties te monitoren:
- KPI's (Key Performance Indicators): Stel specifieke, meetbare doelstellingen op en gebruik indicatoren om de vooruitgang te meten. Bijvoorbeeld, als het doel is om de verkoop te verhogen, kunnen de KPI's omvatten het aantal verkopen, de omzet en de winstmarge.
- Dashboards: Maak gebruik van dashboards om real-time informatie over de prestaties van het bedrijf te volgen en te visualiseren. Dashboards kunnen helpen bij het identificeren van trends en uitdagingen en het bepalen van vervolgacties.
- Regelmatige rapportages: Maak regelmatig rapportages van de vooruitgang en deel deze met relevante stakeholders, zoals het management en de medewerkers.
- Meetbare acties: Zorg ervoor dat elke strategische actie die wordt ondernomen meetbaar is, zodat de vooruitgang eenvoudig kan worden gevolgd.
- Evaluatie- en bijsturingsprocessen: Voer regelmatige evaluaties uit om te bepalen of de strategische acties effectief zijn en stuur zo nodig bij.
Belangrijk is om een systeem te hebben waarbij de vooruitgang van de strategische acties op een gestructureerde manier wordt gevolgd, zodat het bedrijf snel kan reageren op veranderingen en bijsturingen
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De 'Formule van resultaat'
Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?
Lees meerHoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?
Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….
Herkenbaar?
Lees meerNIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten
In mei 2024 is de Europese NIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten.
De uitvoeringsbesluiten gaan in vanaf oktober 2024.
Vanaf dan is er geen ontkomen meer aan, en dat is volledig in het belang van uw eigen organisatie!