Klanten- & dossierbeheer
Een goed onderbouwd proces van klanten- en dossierbeheer draagt bij aan meer klantentevredenheid, procesefficiëntie en transparantie.
Niet enkel 'administratie'
Onder Klanten- en dossierbeheer begrijpen we veelal administratieve processen maar let op, het is cruciaal om deze processen zo goed mogelijk onder controle te hebben en houden. Er komt meer bij kijken dan zorgen dat alles correct gedocumenteerd is. Klanten- en dossierbeheer omvat alles wat te maken heeft met de klanten en is dus een omvangrijk gegeven.
- Het correct registreren en organiseren van alle klantengegevens (contactgegevens, aankoophistorieken, communicatievoorkeuren, …)
- Het opvolgen en bijhouden van alle interacties met klanten
- Het structureel en regelmatig onderhouden van klantencontacten
- Het behandelen en verwerken van de vragen en eisen van de klant
- Het verwerken en opvolgen van de bestelling van de klant
- Het verwerken en opvolgen van eventuele wijzigingen
- Het plannen van de levering aan de klant
- Het communiceren rond de status van de bestelling en de geplande levering aan de klant
- Het organiseren van de dienst naverkoop (indien er vragen, opmerkingen, problemen zijn: deze behandelen en oplossen en de juiste acties triggeren)
- De interne en externe afhandeling van het klantendossier (excl facturatie, maar er wel voor zorgen dat de boekhoudafdeling alles heeft wat nodig is om de facturatie naar de klant te doen)
- De dienst naverkoop
- Het behandelen van eventuele klantenklachten
- ….
Daarnaast valt ook het voortraject van een mogelijke verkoop, van prospectie tot klant en alles wat hiermee te maken heeft maw het klantenrelatiebeheer, onder deze vleugels.
Gezonde bedrijven beheren en beheersen bovenstaande op een praktische, structurele en gecontroleerde manier.
Waarom zijn klant- en dossierbeheer processen belangrijk?
Zonder klanten geen business en daardoor is en blijft de klant koning! En het doet er niet toe of het nu om een grote of kleine organisatie gaat.
Rechtstreeks en/of onrechtstreeks leidt een goed klanten- en dossierbeheersproces tot een aantal cruciale zaken:
Een goed georganiseerd klanten- en dossierbeheer is niet slechts een administratieve noodzaak; het is de kunst van het opbouwen van duurzame klantenrelaties, het behouden van vertrouwen en het smeden van een reputatie die de essentie van excellentie weerspiegelt.
De Lumeron aanpak
Transparantie
We creëren in de eerste plaats transparantie en we proberen inzicht te verwerven! We maken de handelingen die gesteld worden tastbaar en zichtbaar. Dit kan op verschillende manieren; vb door het gebruik van process flows (met de nodige zwembanen).
Welke activiteiten brengen we in kaart? We willen inzicht krijgen in:
- Klantvragen en -eisen
- Bestelverwerking en -opvolging
- Wijzigingen in bestellingen
- Plannen van leveringen
- Communicatie over bestellingen
- Dienst na verkoop
- Afhandeling van klantendossiers
- Interne communicatie
- Continue evaluatie en verbetering
Aspecten bepalen
Voor elk van deze processen bepalen we volgende aspecten:
- Wie is betrokken? Welke zijn de verschillende teams, afdelingen of personen die betrokken zijn
- Wat zijn de verschillende rollen die opgenomen moeten worden en wat zijn hun verantwoordelijkheden
- Welke beslissingspunten bevat het proces. Een beslissingspunt bepaalt of een volgende stap al dan niet kan starten
- Welke informatie, kennis heb je nodig om een stap uit te voeren
- Wat zijn de risico's verbonden aan een bepaalde handeling
- Welke verwachtingen worden gesteld (zowel van interne/externe klanten/leveranciers)
- Hoe communiceren we over dit proces/deze stap
Focus op toegevoegde waarde
Eens we hier een goed beeld van hebben gaan we door het volledige proces en vragen ons bij elke stap af:
- Wat is het nut, wat is de toegevoegde waarde? Waarom voeren we deze stap uit?
- Zijn er stappen die ik kan elimineren?
- Is het proces volledig? Zijn er stappen te kort
Afspraken maken
We leggen vast wat noodzakelijk is en wat we verwachten van het proces en/of van bepaalde stappen in het proces. We bepalen ook welke verantwoordelijkheden bij het proces horen en wie deze opneemt. Tot slot toetsen we dit ook af met de stakeholders.
Goede afspraken maken immers goede vrienden!
De weg naar het ideale proces
Na bovenstaande hebben we samen een goed beeld van de werking van het huidig proces, de eventuele tekorten en de werking van het ideale proces.
TIjd dus om te focussen op hoe we van de As Is naar de To Be situatie komen met een gestructureerd actieplan.
Aan de slag
In vele bedrijven gebruikt men een ERP-systeem om bepaalde data en gegevens bij te houden, aan elkaar te linken en transparantie te creëren. Dit wordt dikwijls ofwel gecombineerd met een CRM (Customer Relationship Management) module of bevat een aantal mogelijkheden om het beheer van de data binnen hetzelfde systeem te doen.
Het gebruik van dergelijke systemen is voor grotere bedrijven zeker een aanrader, maar uit ervaring blijkt dat dit toch niet altijd voldoende is. Eén gouden regel die hier, net zoals bij andere softwaretoepassingen geldt: "Garbage In = Garbage Out". Als de informatie die je in dergelijk systeem steekt niet correct is, dan zal je nooit een goed, correct beeld krijgen.
Hoe vermijd je "Garbage In = Garbage Out"?
Door in de eerste plaats te focussen op het proces, en eerst en vooral te maken dat je een degelijk, goed en vloeiend werkend proces hebt en dan pas aan digitalisering (lees ERP-implementatie) denkt….
Hier wringt dikwijls het schoentje… men heeft reeds een (duur) ERP-systeem in voege en wil nu dat dit werkt voor alle afdelingen.
Ontdek de kracht van efficiënt klanten- en dossierbeheer!
Bespaar kostbare tijd en middelen terwijl je de productiviteit van je bedrijf maximaliseert.
Laat ons je helpen bij het stroomlijnen van je processen, het verbeteren van de communicatie met je klanten en het optimaliseren van je bedrijfsresultaten.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerMindset van informatieveiligheid
G4S
De veiligheid van de eigen data en deze van hun klanten is bij de activiteiten van G4S cruciaal. Om hun processen op het vlak van informatieveiligheid te optimaliseren én om het bijhorende ISO 27001-certificaat te bemachtigen, schakelden ze de expertise van Lumeron in.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
Inspirerend Leiderschap met Confucius als gids
10 wijze spreuken van Confucius, en waarom deze voor bedrijfsleiders relevant zijn.
Lees meerLeren rijden is net zoals werken aan kwaliteit
Werken aan kwaliteit in de breedste zin, of het nu organisatie-, product- of proceskwaliteit is, telkens komt het op hetzelfde principe neer. En de vergelijking met het 'leren rijden' traject is niet zover te zoeken.
Lees meerDe donkere kamer en de verborgen trap naar een hoger niveau
Er was eens een zaakvoerder die voor een donkere kamer stond. Hij had gehoord dat erbinnen een mysterieuze trap was die leidde naar een hoger niveau van wijsheid, groei en kennis.
Lees meer