IN-COMPANY OPLEIDING
Kwaliteitsborging: praktische handvaten om te produceren zonder klachten en zonder uitvalConcept van kwaliteitsborging
Concept van kwaliteitsborging
Kwaliteitsklachten, dat wil iedereen vermijden. Maar wat doe je als je structureel wil werken om kwaliteitsverbetering door te voeren? Hoe krijgt de eindklant meteen resultaat en bouw je stapsgewijs aan je systeem?
Lumeron ontwikkelde een behapbare totaalaanpak met de gedachte "Produceren zonder klachten en zonder uitval"
In deze opleiding krijg je inzicht in een structureel stappenplan om vanaf stap één de klant duidelijk en voelbaar aan te geven dat er beterschap op komst is en op een haalbare manier de werking stap voor stap te verbeteren en te borgen.
Leer de basisprincipes van kwaliteitsborging en ontdek hoe je verborgen kosten en frustraties kunt verminderen. Deze opleiding behandelt het belang van klachten als waardevolle aanwijzingen voor verbetering, de zero defect mindset, en de installatie van interne kwaliteitsborging om defecte producten te voorkomen. Verhoog de kennis en kunde van je medewerkers en zorg voor een optimale kwaliteitsborging in je organisatie.
DOELGROEP
Kwaliteitsverantwoordelijken, Productieleiders, Supervisors, COO
DOELSTELLING
Op het einde van de opleiding:
- heeft de deelnemer een goed beeld van het stappenplan
- kan de organisatie aan de slag om het concept verder vorm te geven
INHOUD
- Introductie tot kwaliteitsborging
- Uitleg van het belang van kwaliteitsborging als fundament om klanttevredenheid te verhogen en kosten door fouten te vermijden.
- Klachtenmanagement als signaalfunctie
- Klachten niet zien als een probleem, maar als gratis feedback om verbeteringen aan te brengen.
- Stapsgewijze aanpak voor kwaliteitsverbetering
- Van “Slot op de deur” tot terugkoppeling en optimalisatie: een helder stappenplan met duidelijke procesonderdelen.
- Opstellen van een kwaliteitsplan
- Hoe kritische punten preventief worden gecontroleerd en gedocumenteerd voor continue verbetering.
- Praktische implementatie en tools
- Werkinstructies, registratiesystemen en KPI’s die helpen om processen te bewaken en te verbeteren.
- Optimalisatie en standaardisatie
- Invoering van “vliegende controles” en het belang van borging door audits en procesbeheer.
TIJDSBESTEDING
- Dagopleiding van 9u tot 17u
In-company klassikale opleiding
- Mogelijkheid tot uitbreiding met concrete begeleiding op de werkvloer. De intensiteit en doorlooptijd is afhankelijk van het startpunt van de kwaliteitsstappen en de haalbare snelheid binnen de organisatie