Contact

PROCESSEN

Breng uw processen in kaart

Bart H

Bart Hoornaert - 15/06/2021

Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam

Processen optimaliseren om te professionaliseren

In de laatste maanden zijn heel wat werkwijzen licht of fundamenteel bijgestuurd. Een aantal wijzigingen waren van tijdelijke aard, maar evenveel zaken zullen ten goede zijn bijgestuurd. Het is dan ook belangrijk om die afspraken duidelijk vast te leggen. Het uittekenen van een business proces is hierbij veel handiger dan langgerekte proza.

Om wendbaar te blijven is het belangrijk om snel te anticiperen op veranderingen. Flexibele en visuele business processen helpen hierbij. Hoe pakt u dit best aan?

Procesen richting

Geen doel op zich

U zal merken dat tijdens het visualiseren of in kaart brengen van het business proces, ook nieuwe vragen boven komen.

  • Waarom doen we dit eigenlijk zo?
  • Wie moet dit dan doen?
  • Kan dit parallel of moeten we wachten op de andere?
  • ...

​Het in kaart brengen van bedrijfsprocessen is dus geen doel op zich, maar wel het middel bij uitstek om inzicht te verwerven en van een ‘As Is’ situatie naar een geoptimaliseerde ‘To Be’ situatie te evolueren en deze meteen vast te leggen. De weg ernaar toe is dus minstens even belangrijk als het eindresultaat.

De Lumeron consultant helpt u uw interne processen in kaart brengen, en heeft het voordeel van inhoudelijk niet betrokken te zijn. Zo stellen we kritische vragen over het “waarom” en halen we tijdens de oefening de “waste” uit het proces.

Lees meer over hoe Business Process Management uw werking optimaliseert en hoe wij u hierbij begeleiden.

Processen organisatie

Aan de slag in uw organisatie

Gaat u liever zelf aan de slag met het in kaart brengen van uw bedrijfsprocessen, dan is de in-company dagopleiding “breng uw processen in kaart” een goed startpunt

Wat leert u in de opleiding:

  • Wat is het verschil tussen Business Process Management & Business Process Modelling?
  • Wat is een goede basis tekenset?
  • Hoe teken ik een proces uit? Hoe breng ik de processtappen in kaart?) Dit aan de hand van stapsgewijze oefeningen.
  • Hoe een workshop faciliteren om een proces in kaart te brengen?
    • Orde in de chaos brengen
    • Hoofd- en bijzaak onderscheiden
    • Visueel werken tijdens de sessie

Meer info over deze opleiding

Interesse?

Wil u met uw processen aan de slag? Contacteer ons gerust, wij helpen u graag verder.


ONZE REALISATIES

Bm1

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België

beMatrix

Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).

Lees meer
Wolfoil 2

Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen

Wolf Oil

De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Abdon Bart buiten

Dubbelinterview met Abdon Moens & Bart Hoornaert n.a.v. 5 jaar Lumeron

Welke reis heeft Lumeron afgelegd in de afgelopen vijf jaar, wat waren de uitdagingen en hoe ziet de toekomstvisie eruit?

Lees meer
Busdev

Business Development is geen sales

Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?

Lees meer
Stenen

Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen

Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?

Lees meer