STRATEGIE
Business Development is geen sales

Marc Borremans - 06/04/2025
Senior Consultant Business Development
Bedrijfsstrategie
professionaliseren
rollen en verantwoordelijkheden
Hoe ver gaat business development en vooral ... waar stopt het?
Business development is het proces van het creëren en vastleggen van waarde voor een organisatie door middel van strategische partnerschappen, marktuitbreiding, klantenwerving en innovatie. Business development is niet alleen verkoop of marketing, maar een holistische benadering waarbij kansen worden geïdentificeerd en nagestreefd die aansluiten bij de visie en doelen van de organisatie.
Business development kan verschillende activiteiten omvatten, afhankelijk van de branche, het stadium en de behoeften van de organisatie, zoals:
- Onderzoek en analyse van markttrends, klantbehoeften en concurrentievoordelen
- Het opbouwen en onderhouden van relaties met potentiële en bestaande partners, klanten en stakeholders
- Onderhandelen en sluiten van deals die omzet en groei genereren
- Het creëren en lanceren van nieuwe producten, diensten of oplossingen die de pijnpunten van klanten aanpakken of nieuwe waardeproposities creëren
- Strategieën ontwikkelen en implementeren om nieuwe markten, segmenten of regio's te betreden
- Samenwerken met interne teams zoals product, engineering, marketing en financiën om initiatieven op het gebied van Business development op elkaar af te stemmen en uit te voeren

Eén van de meest voorkomende misvattingen over Business development is dat het synoniem is met verkoop.
Marc Borremans - Senior Consultant Business Development
Business Development is geen Sales
Eén van de meest voorkomende misvattingen over Business development is dat het synoniem is met verkoop. Hoewel verkoop een belangrijk aspect is van Business development, is het niet het enige.
Verkoop is het proces van het omzetten van leads in klanten, terwijl Business development in de eerste plaats het proces is van het creëren en vinden van leads.
Sales richt zich op het genereren van inkomsten uit bestaande producten of diensten, terwijl Business development zich richt op het creëren van nieuwe producten of diensten of het uitbreiden naar nieuwe markten. Verkoop is meer transactioneel en op korte termijn, terwijl Business development meer strategisch en op lange termijn is. Sales en business development zijn complementaire functies die samenwerken om de doelstellingen van de organisatie te bereiken, maar ze vereisen verschillende vaardigheden, denkwijzen en statistieken.
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Dubbelinterview met Abdon Moens & Bart Hoornaert n.a.v. 5 jaar Lumeron
Welke reis heeft Lumeron afgelegd in de afgelopen vijf jaar, wat waren de uitdagingen en hoe ziet de toekomstvisie eruit?
Lees meer
Business Development is geen sales
Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?
Lees meer
Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen
Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?
Lees meer