STRATEGIE
De 'Blue and Red ocean' en de link met de bedrijfsstrategie
![Abdon M](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/Team/_500x500_crop_center-center_85_none/9234/AbdonM.webp)
Abdon Moens - 18/10/2021
CEO - Advisor Bedrijfsstrategie
Bedrijfsstrategie
JAP - jaaractieplan
professionaliseren
change management
De 'blue' & 'red' ocean en de link met bedrijfsstrategie
Blue Ocean Strategy (BOS) is ontwikkeld door W.Chan Kim en Renee Mauborgne en gaat er vanuit dat bedrijven zich meer moeten richten op ongerepte markten (blauwe oceanen).
Deze 'blauwe oceanen' leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.
Of Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.
![Blue and red ocean](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/blogfotos/_AUTOxAUTO_crop_center-center_85_none/74827/blue-and-red-ocean.webp)
Blauwe oceaan vs rode oceaan
De blauwe oceaan is de onbekende, onbestaande markt die nog onaangetast is door concurrentie. Een blauwe oceaan verwijst naar het grotere potentieel dat te vinden is in omgevingen waar nog nooit een bedrijf aanwezig is geweest. Een blauwe oceaan is diep, krachtig en groot, evenals het winstgevend potentieel.
De rode oceanen zijn alle industrieën, sectoren die er nu zijn: de bekende markt. De spelregels zijn bekend. Bedrijven proberen beter te presteren dan andere bedrijven om een groter marktaandeel te verwerven. Winst en groei wordt geremd naarmate de markt volzet raakt. Dit leidt dan weer tot 'bloedige' concurrentie (rode oceaan) .
Het uitgangspunt van BOS is, om naast de concurrenten, in de al bekende markten (rode oceanen), systematisch de blauwe oceanen in kaart te brengen. Deze inventaris baseert men op het concept van 'waarde-innovatie'.
Waarde innovatie
Bij waarde-innovatie staat de klant centraal.
Waarde-innovatie wordt zowel gedreven door technologie als door wat beter is voor de klanten. Het gevolg hiervan is dat bedrijven hun innovatieactiviteiten tegelijk gaan afstemmen op kosten, prijs en waarde voor de klant.
Bedrijven die BOS willen ontwikkelen, gaan geen keuze meer maken tussen kostenleiderschap, productleiderschap & customer intimacy.
Ze zullen er naar streven naar lage kosten, innovatie, customer intimacy op hetzelfde moment te realiseren.
Het gaat zowel over het verlagen van de kosten én het verhogen van de waarde voor de kopers.
![Rode vs blauwe oceaan](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/blogfotos/_AUTOxAUTO_crop_center-center_85_none/74915/rode-vs-blauwe-oceaan.webp)
Strategy Canvas
Om het innovatief denken over producten/markten te gidsen ontwikkelden dezelfde onderzoekers het 4 Actions framework.
Deze tool focust op:
- het maximaliseren van de gebruikerswaarde,
- het verlagen van de kosten,
- het elimineren van onnodige productkenmerken en
- het vergroten van de gebruikerswinst.
Het 4 actions framework bestaat uit volgende stappen:
- Elimineren: kan je zaken elimineren die veel geld kosten maar weinig inkomsten opleveren?
- Reduceren: Kunnen we de gebruikers hetzelfde bieden maar iets eenvoudigers met lagere kosten?
- Verhogen: op welke pijnpunten van gebruikers gaat de huidige markt nog niet in?
- Creëren: wat zijn uitdagingen die de klanten nog niet geformuleerd hebben?
![Nieuwe waarden](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/blogfotos/_AUTOxAUTO_crop_center-center_85_none/75021/nieuwe-waarden.webp)
Let's get started!
Zoals reeds aangehaald is de vraag of een Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.
Doch, één ding is zeker: Starten met een strategieoefening op basis van Blue Ocean Strategy verrijkt bedrijven sowieso met inzichten rond waarde-innovatie, noodzakelijke transformaties in organisatie, mentaliteit en helpt bedrijven in het herkennen van kansen.
ONZE REALISATIES
![Kind en beer](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/casefotos/_562x320_crop_center-center_85_none/149332/Kind-en-beer.webp)
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meer![Cases Firma X](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/casefotos/_562x320_crop_center-center_85_none/139515/Cases-Firma-X.webp)
De uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
![Klimaat 1](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/_562x320_crop_center-center_85_none/158349/klimaat-1.webp)
De impact van het Climate Change Amendement
Mogelijks heb je het al ergens gelezen of gehoord dat ISO voor diverse normen een Climate Change Amendement heeft gepubliceerd. Wat betekent dit concreet?
Lees meer![Blog continu verbeteren vs2](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/_562x320_crop_center-center_85_none/146703/Blog-continu-verbeteren-vs2.webp)
Kleine stappen naar een gemeenschappelijk doel, dat is continu verbeteren
Continu verbeteren kunnen we omschrijven als dagelijks met alle medewerkers kleine stappen zetten naar een gemeenschappelijk doel, resultaten verbeteren in functie van de tijd.
Lees meer![Newtons cradle 256213 1280](https://lumeron.be/uploads/files/transforms/_562x320_crop_center-center_85_none/148438/newtons-cradle-256213_1280.webp)
Business excellence & het perpetuum mobile
"Als men me vraagt wat Lumeron eigenlijk doet dan is mijn antwoord vaak " organisaties in beweging brengen en in beweging houden". Omdat dit antwoord voor velen niet volstaat of nog vragen oproept geef ik meestal extra tekst en uitleg.": zegt Abdon Moens - CEO Lumeron
Lees meer