STRATEGIE
De 'Blue and Red ocean' en de link met de bedrijfsstrategie

Abdon Moens - 18/10/2021
CEO - Advisor Bedrijfsstrategie
Bedrijfsstrategie
JAP - jaaractieplan
professionaliseren
change management
De 'blue' & 'red' ocean en de link met bedrijfsstrategie
Blue Ocean Strategy (BOS) is ontwikkeld door W.Chan Kim en Renee Mauborgne en gaat er vanuit dat bedrijven zich meer moeten richten op ongerepte markten (blauwe oceanen).
Deze 'blauwe oceanen' leggen nieuwe markten en nieuwe kansen vast.
Of Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.

Blauwe oceaan vs rode oceaan
De blauwe oceaan is de onbekende, onbestaande markt die nog onaangetast is door concurrentie. Een blauwe oceaan verwijst naar het grotere potentieel dat te vinden is in omgevingen waar nog nooit een bedrijf aanwezig is geweest. Een blauwe oceaan is diep, krachtig en groot, evenals het winstgevend potentieel.
De rode oceanen zijn alle industrieën, sectoren die er nu zijn: de bekende markt. De spelregels zijn bekend. Bedrijven proberen beter te presteren dan andere bedrijven om een groter marktaandeel te verwerven. Winst en groei wordt geremd naarmate de markt volzet raakt. Dit leidt dan weer tot 'bloedige' concurrentie (rode oceaan) .
Het uitgangspunt van BOS is, om naast de concurrenten, in de al bekende markten (rode oceanen), systematisch de blauwe oceanen in kaart te brengen. Deze inventaris baseert men op het concept van 'waarde-innovatie'.
Waarde innovatie
Bij waarde-innovatie staat de klant centraal.
Waarde-innovatie wordt zowel gedreven door technologie als door wat beter is voor de klanten. Het gevolg hiervan is dat bedrijven hun innovatieactiviteiten tegelijk gaan afstemmen op kosten, prijs en waarde voor de klant.
Bedrijven die BOS willen ontwikkelen, gaan geen keuze meer maken tussen kostenleiderschap, productleiderschap & customer intimacy.
Ze zullen er naar streven naar lage kosten, innovatie, customer intimacy op hetzelfde moment te realiseren.
Het gaat zowel over het verlagen van de kosten én het verhogen van de waarde voor de kopers.

Strategy Canvas
Om het innovatief denken over producten/markten te gidsen ontwikkelden dezelfde onderzoekers het 4 Actions framework.
Deze tool focust op:
- het maximaliseren van de gebruikerswaarde,
- het verlagen van de kosten,
- het elimineren van onnodige productkenmerken en
- het vergroten van de gebruikerswinst.
Het 4 actions framework bestaat uit volgende stappen:
- Elimineren: kan je zaken elimineren die veel geld kosten maar weinig inkomsten opleveren?
- Reduceren: Kunnen we de gebruikers hetzelfde bieden maar iets eenvoudigers met lagere kosten?
- Verhogen: op welke pijnpunten van gebruikers gaat de huidige markt nog niet in?
- Creëren: wat zijn uitdagingen die de klanten nog niet geformuleerd hebben?

Let's get started!
Zoals reeds aangehaald is de vraag of een Blue Ocean Strategy op korte termijn toepasbaar is binnen elke organisatie afhankelijk van de moeilijkheidsgraad om innovatieve ideeën te ontwikkelen, de juiste analyses te maken, het geduld om nieuwe markten aan te boren.
Doch, één ding is zeker: Starten met een strategieoefening op basis van Blue Ocean Strategy verrijkt bedrijven sowieso met inzichten rond waarde-innovatie, noodzakelijke transformaties in organisatie, mentaliteit en helpt bedrijven in het herkennen van kansen.
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Business Development is geen sales
Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?
Lees meer
Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen
Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?
Lees meer
De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis
Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.
Lees meer