MGTSYSTEMEN
Ons achtste ISO 9001 certificaat
Bart Hoornaert - 23/12/2022
Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam
continu verbeteren
kwaliteitsmanagement
ISO 9001 certificaat
Lumeron ISO 9001 - ons achtste certificaat op rij
We zijn er trots op. We behalen voor de achter keer op rij ons ISO 9001 certificaat. Als je als organisatie klanten begeleidt in het implementeren van kwaliteitsvolle processen, en het betrekken van medewerkers om het kwaliteits- en verbeter-DNA in de genen te krijgen, dan spreekt het voor zich dat we dit intern ook doen. De werkwijzen die we bij klanten implementeren passen we ook bij onszelf toe.
Waarom een kwaliteitssysteem?
In de eerste plaats betekent dit dat je geen kwaliteitssysteem opzet 'voor den ISO' maar wel voor jezelf als organisatie. Elke keuze die je maakt om iets stabieler, beter, efficiënter te implementeren doe je met als doel de organisatie sterker te maken, de werkwijzes beter te borgen en klantentevredenheid te verhogen. En natuurlijk is het dan mooi als je dit allemaal kan doen met een gids die best-practices voor elk van die processen aanlevert zoals de ISO 9001. Al moet het gezegd, soms moet je wel door de normtekst heen lezen om nu echt te snappen waar het op slaat. En laat ons daar nu net sterk in zijn.
Voor de achtste keer op rij
Ietsje hoger las je het al dat dit het achtste ISO 9001 certificaat op rij is. We hebben dus al wat versies van de ISO 9001 zien voorbij komen en hebben dus ook de tijd nog meegemaakt dat er soms neerwaardig werd gesproken met de stelling "Als je maar goed genoeg omschrijft hoe je slechte stukken maakt, en dat dan ook structureel doet, dan haal je jouw certificaat".
Puur theoretisch kon dit inderdaad met de eerste versie, al zal je zelfs toen heel sterk in je schoenen moeten gestaan hebben om zowel de auditor, maar nog meer en veel belangrijker, je klanten te overtuigen dat je goed bezig was. Die tijd is gelukkig volledig achter ons en met de verschillende versies van de norm hebben we ondertussen al heel wat stappen doorgemaakt die er nu toe leiden dat de huidige versie, uit 2015, toch echt wel organisaties stuwt om uit de dagelijkse hectiek te evolueren naar een stabiele organisatie, en zelfs een organisatie in groei. Iets wat 100% in lijn ligt met ons Lumeron maturiteitsmodel.
Nog even terug naar dat achtste certificaat. Sommigen zullen zich de vraag stellen: "Lumeron bestaat toch nog geen 21 jaar, hoe kan dat dan?". Lumeron bestaat inderdaad als organisatie sinds april 2020. Maar tot die tijd was Lumeron de business unit "Strategy & Operations" onder Orbid. Sinds 2020 komen we als aparte organisatie naar buiten toe, maar we zijn dus al actief in dit thema sinds ruim 20 jaar.
Zelf aan de slag
Wil je voor uw organisatie ook stappen zetten richting ISO 9001, dan is starten met een ISO 9001 readiness scan de ideale eerste stap. U krijgt in korte tijd heel wat inzicht in de huidige status van jullie organisatie op het vlak vak kwaliteitsmanagement. En u ziet meteen hoe ver jullie al in lijn zijn met de vereisten uit de norm, de ISO 9001 (maar dit kan ook voor andere normen zoals ISO 14001-milieumanagement, ISO 27001-informatieveiligheidsmanagement,...)
Na de readiness scan krijgt u van ons ook duidelijk plan van aanpak om zelfstandig of samen aan de slag te gaan of dit aan de hand van één van onze formules te implementeren.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De drie componenten in bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering beslaat meer dan één specifieke component. Te eng werken in één gebied leidt niet tot succes. Drie componenten spelen mee.
Lees meerDe 'Formule van resultaat'
Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?
Lees meerHoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?
Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….
Herkenbaar?
Lees meer