Contact

PROCESSEN

Procesmatig uitblinken

Bart H

Bart Hoornaert - 20/09/2022

Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam

(smart) in transition

continu verbeteren

kwaliteitsmanagement

processen optimaliseren

​change management

'Smart in Transition' betekent via stabiele processen naar een mature organisatie evolueren

Wie werkt er dagelijks graag in volle hectiek? We zijn ervan overtuigd dat een beetje uitdaging geen kwaad kan, maar dan bij voorkeur mét structuur. 
We merken dat organisaties steeds vaker evolueren naar procesmatig werken met duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. Bij het realiseren van die ambities is oog hebben voor klantentevredenheid, efficiëntie en continue verbetering cruciaal. Ook het borgen is een belangrijke stap. Hierbij worden nieuwe werkwijzen vastgelegd en inbed in de organisatie wat zorgt voor blijvende resultaten. 
Hoe dit in de praktijk te werk gaat? Dat leggen we je graag uit.

Smart in transition orig

Wij geloven niet in puur ‘implementeren’

Bestaande of nieuwe bedrijfsprocessen implementeren door het opleggen van regels en afspraken, al dan niet via een voorgedefinieerd kwaliteitsmanagementsysteem (zoals ISO9001) of verplichte visualisatiemethodes voor processen (zoals BPMN) gaan allemaal hun doel voorbij als het “van moeten is”. Dan is het enige doel het behalen van een certificaat of het hebben van mooie, soms complexe, en uniforme procestekeningen. Dit biedt geen toegevoegde waarde.
Om ervoor te zorgen dat alle inspanningen niet na het traject teniet gaan, geloven we sterk in het betrekken van de medewerkers om samen te timmeren aan de weg naar een stabiele werkomgeving.

Natuurlijk zijn er heel wat mogelijke modellen en normeringen die als handvaten dienst doen, maar het mag geen keurslijf zijn. Ze zijn er om ons te helpen om de aanpak te structureren. 
Er is niets mooier dan een kwaliteitsmanagementtraject op te zetten zonder ooit maar één keer het “ISO 9001”-woord uit te spreken op de vloer! Voor veel medewerkers zijn dit slechts drie letters en vier cijfers. Daarmee enthousiasmeren we hen niet.



Bij het uitzetten van een goed kwaliteitsmanagementsysteem zijn er wat ons betreft 4 nong-negotiables die we in dit traject meenemen:

  • Procesmodel
  • Rollen en verantwoordelijkheden
  • (Kwaliteits-)doelstellingen
  • Het principe van “meten is weten”​

Inbedden in het bedrijfsDNA

Door met de medewerkers aan de slag te gaan in trajecten die we initiëren en sturen zorgen we voor de nodige kennisoverdracht. 
​Zo nemen we ook alle mogelijke argumentatie van weerstand voor verandering weg.

Lumeron ziel

Continu verbeteren

Eenmaal stabiele bedrijfsprocessen gecreëerd zijn, is het niet verstandig om stil te vallen. De wereld is continu in verandering en dat is niet anders in jouw bedrijf.
Nieuwe medewerkers komen erbij en hebben eigen inzichten en input. Klanten hebben positieve, maar soms ook negatieve feedback over de producten en dienstverlening en ook de digitale mogelijkheden wijzigen steeds. Redenen genoeg dus om de vastgelegde bedrijfsprocessen continu te optimaliseren.

Vanuit een PDCA (plan-do-check-act) en/of Kaizen aanpak kan je elke dag een stap vooruit zetten met de procestools ter ondersteuning.

Procesmatig uitblinken is meer dan een tool implementeren. Het is het samenspel tussen verschillende topics die een organisatie stapsgewijs richting stabiele bedrijfsprocessen en een matuurdere organisatie brengt.

Lumeron visie procesmatig uitblinken

Op die manier draagt procesmatig uitblinken ook bij aan het operationele en strategische doel van de organisatie.

Benieuwd wat Lumeron voor je kan betekenen bij het optimaliseren van je bedrijfsprocessen? Check het hier.

ONZE REALISATIES

Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer
Transport robbyns

Investeren in organisatiekwaliteit

Transport Robbyns

Hoe kan je in economische uitdagende tijden toch zorgen voor stabiliteit en groeiambities? Ontdek hoe Transport Robbyns dit heeft aangepakt en hoe Lumeron hen geholpen heeft. ​

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Red Dot Chart

Een red-dot chart maakt kwaliteitsproblemen visueel

‘Wie niets doet maakt geen fouten’, al is dat de grootste fout op zichzelf… Van zodra je op een productievloer start met het produceren van eender welk onderdeel ontstaan er talloze opties om fouten te maken. Door elke processtap grondig te analyseren, vanuit risicodenken  (LINK: zoveel mogelijk foutkansen weg te werken, duidelijke instructies op te maken en medewerkers goed op te leiden, kom je al een heel eind.

Lees meer
Blog Continu verbeteren is een doe woord

Continu verbeteren is een "DOE"-woord!

Iedereen heeft het begrip "continu verbeteren" zeker al eens gehoord maar waar draait het nu eigenlijk om? Wat wil dat zeggen, "we moeten continu verbeteren"? En is dat wel altijd het geval?

Lees meer
Cover photo symbol

De libel als Lumeron-symbool

Af en toe krijgen we de vraag hoe we aan onze Libel komen als symbool. Daar zit zowel betekenis als een leuke anekdote achter

Lees meer