PROCESSEN
Procesmodellering, een uniform verhaal of niet?

Katrien Verschoote - 10/08/2021
Consultant Procesteam
continu verbeteren
processen optimaliseren
visie
change management
Procesmodellering, een uniform verhaal of niet?
Is de bedoeling van uniformiteit niet dat iedereen iets op dezelfde manier interpreteert, bekijkt en begrijpt?
En als procesmodellering uniform is, hoe komt het dan dat we elkaars processen niet altijd begrijpen of verkeerd interpreteren?
Als je een procestekening bekijkt, probeer dan eerst het doel van de beschrijving te achterhalen. Dit is namelijk cruciaal om de tekening te begrijpen.

Welke elementen van een proces komen aan bod?
Procesmodellering is zo’n rijke wereld, dat je er verschillende doelstellingen mee kunt bereiken:
- Zo kan je proberen om inzichten te verwerven in de werking van het bedrijf
- Anderzijds wil je misschien verbeteropportuniteiten zichtbaar maken
- Procestekeningen kunnen ook als instructie of technische ondersteuning dienen
Afhankelijk van bovenstaande doelen, ziet je procestekening er helemaal anders uit:
- Een high-level view, waarin je een beperkt aantal activiteiten visualiseert met hun onderlinge verbanden, is voldoende om het nodige inzicht te krijgen.
- Het meer in detail uittekenen van opeenvolgende activiteiten laten je toe niet alleen toe om de afzonderlijke activiteiten te analyseren, ze geven ook zicht op de zaken die tussenin gebeuren of hoe de samenhang verloopt. Deze manier van werken maken potentiële verbeteropportuniteiten zichtbaar.
- Nog meer inzoomen op handelingen en alles wat errond gebeurt in detail in kaart brengen, tot je tot een visuele instructie komt, kan handig zijn als er technische ondersteuning nodig is.
Dus, naarmate je bedrijfsprocessen beschrijft, analyseert of uitvoerbaar maakt zal de complexiteit toenemen alsook het detailniveau.

Is procesmodellering nu uniform?
Ja, als het op de juiste manier gebeurt en als de achterliggende doelstellingen duidelijk zijn!
Zolang je begrijpt dat niet elke procestekening er dus hetzelfde uitzien qua detailniveau.
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Business Development is geen sales
Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?
Lees meer
Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen
Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?
Lees meer
De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis
Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.
Lees meer