Contact

STRATEGIE

90% van de bedrijven behalen hun doelstellingen niet

Katrien V

Katrien Verschoote - 27/04/2021

Consultant Procesteam

Bedrijfsstrategie

JAP - jaaractieplan

professionaliseren

visie

Waarom behalen bedrijven hun doelstellingen niet?

Wetenschappelijk onderzoek bevestigde dat tot 90% van de bedrijven hun doelstellingen niet halen.

De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • < 5% van de medewerkers hun bijdrage begrijpen
  • 85% van leidinggevenden minder dan 1 uur per maand aan verbeterprocessen werken
  • 60 % van bedrijven niet nadenken over nodige budgetten
  • <25% van de medewerkers periodiek de status evalueren


Herkenbaar... niet?

90 procent van de bedrijven behaalt zijn doelstellingen niet

Wat is het nut van de Balanced Score Card?

We zijn ervan overtuigd dat goede financiële resultaten een beloning zijn. Ze zijn het resultaat van inspanningen op diverse terreinen. 

Om overzicht over deze inspanningen te behouden baseren we ons bij Lumeron vaak op de principes van de  Balanced Score Card (BSC).

Immers, door het gebruik van de BSC:

  • Verduidelijken we de strategische doelstellingen in concrete indicatoren
  • Beschikken we over een uniform communicatiemiddel naar onze mensen toe
  • Zijn we in staat de individuele doelstellingen te aligneren met de bedrijfsstrategie
  • Kunnen we de strategie ook linken met budgetten
  • Kunnen we de voortgang evalueren om het continu verbeteren te stimuleren


De voordelen van het gebruik van de BSC zijn oa:

  • Het gebruik van klare en duidelijke taal
  • De duidelijkheid die de BSC verschaft in
    • WAT er moet gebeuren
    • HOE het moet gebeuren
    • WANNEER het moet gebeuren
    • WAAROM iets moet gebeuren


​Een BSC tot leven krijgen vergt wat denkwerk. Onderstaande punten dienen ingevuld te worden:

Hoe krijgt u de BSC tot leven?

Hoe en wat bij bsc

Om een goed antwoord te formuleren op bovenstaande punten, laten we ons door onderstaande principes leiden

4 levels

Wil u niet bij de bovenstaande 90% horen?
Maak dan eerst werk van een transparante en motiverende communicatie van uw bedrijfsstrategie en link deze aan de BSC.

ONZE REALISATIES

Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer
Transport robbyns

Investeren in organisatiekwaliteit

Transport Robbyns

Hoe kan je in economische uitdagende tijden toch zorgen voor stabiliteit en groeiambities? Ontdek hoe Transport Robbyns dit heeft aangepakt en hoe Lumeron hen geholpen heeft. ​

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Red Dot Chart

Een red-dot chart maakt kwaliteitsproblemen visueel

‘Wie niets doet maakt geen fouten’, al is dat de grootste fout op zichzelf… Van zodra je op een productievloer start met het produceren van eender welk onderdeel ontstaan er talloze opties om fouten te maken. Door elke processtap grondig te analyseren, vanuit risicodenken  (LINK: zoveel mogelijk foutkansen weg te werken, duidelijke instructies op te maken en medewerkers goed op te leiden, kom je al een heel eind.

Lees meer
Blog Continu verbeteren is een doe woord

Continu verbeteren is een "DOE"-woord!

Iedereen heeft het begrip "continu verbeteren" zeker al eens gehoord maar waar draait het nu eigenlijk om? Wat wil dat zeggen, "we moeten continu verbeteren"? En is dat wel altijd het geval?

Lees meer
Cover photo symbol

De libel als Lumeron-symbool

Af en toe krijgen we de vraag hoe we aan onze Libel komen als symbool. Daar zit zowel betekenis als een leuke anekdote achter

Lees meer