Contact

Gestructureerde aanpak voor verbetering

Het PDCA-model (Plan, Do, Check & Act) biedt een gestructureerde aanpak voor continue verbetering en aanpassing van actieplannen.

Do

PDCA eenvoudig en doeltreffend

Hoe kan je als organisatie flexibel blijven en in staat zijn om effectief te reageren op veranderingen? Het PDCA-model is uitermate geschikt om strategische actieplannen te bepalen en ook in tweede fase de vooruitgang op te volgen.

  • Plan: tijdens de planningsfase stelt men vast welke actie of activiteit er dient uitgevoerd te worden en welk doel er dient behaald.
  • Do: het uitvoeren van de geplande actie.
  • Check: het monitoren van de actie en het controleren of de actie de vooropgestelde doelen behaalt. Voor deze opvolging gebruikt een organisatie de nodige metrics en KPIs.
  • Act: het bijsturen van de actie waar nodig, of de actie op grote schaal uitrollen als ze succesvol blijkt te zijn.

Het lijken 4 simpele en logische stappen, en toch loopt het vaak hier mis. Mooie plannen, even gestructureerd opvolgen en daarna verwateren. Herkenbaar?

Dit terwijl het een eenvoudige en vooral krachtige methodiek is waar heel wat strategische en operationele verbetertechnieken meer baat bij hebben dan grote projectmanagementstructuren.

PDCA binnen kwaliteitsmanagement

Ook binnen een kwaliteitsmanagement context is vertrekken vanuit de PDCA gedachte een aanbevolen methodiek. Dit zorgt meteen voor betrokkenheid van medewerkers, acties met resultaat en focus binnen de volledige organisatie. Zo blijft de papieren tijger buiten en werk je aan wat echt meetelt.

Plan Do Check Act in kwaliteitsmanagement

Aan de slag met kwaliteitsmanagement

Op zoek naar een kwaliteitsmanagementsysteem dat werkt? Geen stoffig boek in de kast. Wel een werkend systeem met en voor de medewerkers!

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Management conditie

Een managementsysteem in topconditie

Hoe houd je het kwaliteitsmanagementsysteem van jouw organisatie in topconditie?
In topconditie brengen en houden betekent niet alleen het op peil houden van jouw huidig managementsysteem maar tevens het continu verbeteren ervan.
Welk stappenmodel kan je hierbij volgen?  Gratis kwaliteitskalender

Lees meer
Deuren4

Inzichten ​borgen

Bij het realiseren van ambities is het borgen - het vastleggen en inbedden van de nieuwe werkwijze in de organisatie waardoor het resultaat blijvend is - een belangrijke stap.

Lees meer
Verbeteren

Continu verbeteren... hoe toon je dat aan?

Krijg je bij externe ISO-audits ook steevast de vraag hoe je kunt aantonen dat de organisatie voortdurend bezig is met verbeteren? Een logische vraag eigenlijk, want het is voor ieder managementsysteem een fundamentele doelstelling.

Lees meer