LUMERON NIEUWS
De integrale aanpak van Lumeron
Bart Hoornaert - 15/10/2024
Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam
change management
(smart) in transition
professionaliseren
samenwerken
In onze aanpak maken we een duidelijk onderscheid tussen drie componenten in bedrijfsvoering: de technische, de management en de gedrag component.
We zien de drie componenten bewust samen als één geheel. Werken op slechts één van deze componenten zorgt voor onvoldoende succes, draagvlak en borging van eender welke verandering
Drie componenten in bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering beslaat meer dan één specifieke component. Te eng werken in één gebied leidt niet tot succes. Het is van belang om oog te hebben voor drie verschillende componenten en deze parallel te voeden tijdens elk veranderingstraject.
Zie het als een gekend instrumentarium met gebruik van de juiste instrumenten op het juiste ogenblik samen met de betrokkenen. Wat hebben we nodig in onze rugzak? Zo komen we tot de drie componenten in bedrijfsvoering.
- De technische component
- De management component
- De gedrag component
De Technische component
Bij de technische component denken we aan instrumenten, technieken, aanpakken, competenties, technologie, ... Allemaal aspecten die vaak via opleiding of training als extra vaardigheden aan te wenden zijn.
Misschien herken je het volgende: Ooit al eens een opleiding gevolgd? Dan kwam je vermoedelijk thuis met veel energie, enthousiasme en nieuwe inzichten. Idem bij het lezen van een goed opgebouwd boek. Toch valt het zwaar om daar een paar maanden later op terug te kijken. De technische component is deze waar bedrijven het meeste op inzetten. 'We moeten onze mensen opleiden' Ook Lumeron volgt de stelling dat zonder de juiste competenties en kennis een organisatie niet veel verder komt, en toch stopt het daar niet.
- Capaciteitsmanagement (met onderscheid tussen “brainprint” en “footprint”)
- De Juiste Technologie in ons productieapparaat zijn onze huidige middelen begrensd of er is ongebruikt potentieel
- Focus op Innovatie (product/proces) en vroege betrokkenheid in ontwikkeling
- Hoe omgaan met Verticale Integratie
- Ondersteuning van IS/IT
- Facilitymanagement of productief gebruik van onze assets + verlengen van de levensduur van onze assets
- Magazijnbeheer, interne logistiek en supply chain management want operations kan niet zonder connectie met leveranciers en klanten
- R&D efficiënt en transparant
- Business Development
De Management component
De management component focust op het richting geven, snelheid verzekeren, en het 'doen' activeren. 'Get things done' is daarbij een basisleuze.
'Get things done' gaat niet vanzelf. Daar zijn een paar fundamentele en structurele aspecten bij nodig, zoals het definiëren en doorvertalen van bedrijfsdoelstellingen tot op team- en/of individueel niveau. Dit aangevuld met het gedisciplineerd uitvoeren van Plan-Do-Check-Act rituelen met focus op resultaat en snelheid van resultaatsverbetering
Om dit te realiseren helpen structuren binnen de organisatie op verschillende vlakken:
- Organisatiestructuur: logisch opzetten van de gepaste structuur (structuur volgt strategie)
- Betrokkenheid van alle medewerkers bij resultaat verdienen door Visueel Management en bijhorende rituelen
- Integrale Zorgsystemen: Veiligheid, Milieu, Gezondheid en Kwaliteit (ISO’s, ...)
- Probleemoplossend vermogen en strategisch competentiemanagement
- Escalatieproces of hoe sneller antwoorden geven waar en wanneer nodig
De Gedrag component
De gedragscomponent legt de focus op de medewerkers en hun betrokkenheid in functie van het bedrijf, de noodzakelijke verandering en de 'goesting' om erin te vliegen. Teamwerk en responsabilisering door de mens centraal te stellen.
Het creëren van motiverende omgeving waarbij medewerkers niet alleen uitvoeren maar tezelfdertijd ook aan verbetering werken. Dit is een hefboom voor continue groei met focus op de ontwikkeling van leiderschapscapaciteiten en zelfmanagement.
Dit helpt ons om te komen tot:
- Inspirerend, gedeeld, geëngageerd, motiverend leiderschap
- Teamwerk over de afdelingsgrenzen heen
- Individuen, teams en organisaties die evolueren richting zelfmanagement.
De 3G's en 3P's van Lumeron
Wist je dat we naast de 3 componenten ook nog spreken over 3G's en 3P's? Benieuwd wat die betekenen? Ontdek ze snel en je zal merken dat het perfect past bij onze aanpak om op maat, hands-on en geborgd te werk te gaan.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De drie componenten in bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering beslaat meer dan één specifieke component. Te eng werken in één gebied leidt niet tot succes. Drie componenten spelen mee.
Lees meerDe 'Formule van resultaat'
Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?
Lees meerHoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?
Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….
Herkenbaar?
Lees meer