Contact

STRATEGIE

Groeiproces via business development

Marc B

Marc Borremans - 05/10/2022

Senior Consultant Business Development

Bedrijfsstrategie

professionaliseren

Business development

visie

Hoe helpt business development uw organisatie groeien?

Laten we beginnen met enkele sleutelvragen die belangrijk zijn voor elke organisatie:

  1. Hoe groeit jullie bedrijf vandaag?
    Kort gesteld gaat dit over de huidige groei (of omzetgeneratie) en of deze het gevolg is van een doorgedreven groeistrategie (of niet)

  2. Is de groei/omzetgeneratie future-proof?
    Met andere woorden waar zal de komende jaren (2 tot 5 jaar) jullie groei/omzet uit voortkomen?
Business development als groeiproces orig

Is jullie groei/omzetgeneratie future-proof?

Verwachte omzet en groei

Deze groei/omzetgeneratie is al dan niet gerelateerd aan de productlevenscyclus (en de inspanningen om de levenscyclus te verlengen).

​Indien 80% van de verwachte omzet/groei voortspruit uit bestaande en gerelateerde business, dan is het zinvol om dit expliciet te maken (welke marktsegmenten, welke bedrijven, enz. ) en de acties te bepalen om dit te bereiken (zoals bijvoorbeeld marktpenetratieacties, klantomzetoptimalisatie, enz. )

Indien er onzekerheid is of de huidige core verder zal voldoen aan de marktverwachtingen en/of aan de groeiambitie/behoefte is een groeiplan aangewezen. Dit plan pikt in op wat reeds voorhanden is (zijn er reeds groeiopportuniteiten geïdentificeerd, gekozen; productontwikkelingen gestart, voorhanden; enz. ).

Het groeiplan vertrekt sowieso uit de huidige sterktes, de bedrijfscompetenties, vaardigheden en middelen (tenzij jullie een start-up bedrijf zijn). Met andere woorden, vertrekkende vanuit het antwoord op de vraag: 'wat los je vandaag hoe (anders dan de concurrentie) op voor wie en met wat' om te komen tot 'wat los je morgen...'.
Of eenvoudiger: 'waarom kopen klanten vandaag bij jullie'?

Denkt iedereen binnen het management hetzelfde hierover?

Het is belangrijk om uiteenlopende opvattingen met betrekking tot het groei objectief (op hun merites) te beoordelen om uiteindelijk tot een keuze te komen die iedereen ondersteunt (via teamaligneringsproces). Dit omdat een gealigneerd team​ de basis vormt voor succesvolle groei.

Op basis van bovenstaande wordt het business development proces ​uitgerold.

Indien aangewezen worden groeiopportuniteiten gedetecteerd en geëvalueerd (getoetst in hoeverre deze 'matchen' met het bedrijf).
Het belangrijkste is evenwel om via hands-on business development (in de markt) opportuniteiten af te toetsen om te beoordelen in hoeverre jullie oplossingen waarde kunnen bieden, waarde die erkend wordt door afnemers.
De bedoeling is dat de bestaande structuren binnen het bedrijf verder bouwen op de business development verwezenlijkingen. met andere woorden na business development zorgen sales, marketing, productie, enz. voor continuïteit (omzetgeneratie, schalen van de business, enz.)

Samengevat

  1. Begrijpen
  2. Opening New Realities
  3. Vertrek vanuit 'bird in hand' principe
  4. Discover: Opportunity Mapping
  5. Select Growth Options
  6. The days that product differentiation was sufficient for sustainable growth are long gone
  7. The market is the only reality
  8. SUCCES is het resultaat van DOEN

Opmerking met betrekking tot stap 3: "vertrek vanuit bird-in-hand-principe":
Waar eerder het proces vertrok vanuit 'Start met het einde voor ogen' (verwijzend naar doelstellingen, budgetten, enz.), vertrekken we vandaag de dag meer vanuit wat het bedrijf beschikbaar heeft aan competenties, middelen, vaardigheden ('bird in hand') en welke richting het uit wil (ambitie, purpose).
Dit omwille van de toenemende turbulente externe omgevingsfactoren, zoals pandemie, inflatie, energiebevoorrading, geopolitieke spanningen, ... en zonder twijfel zaken die op ons afkomen waar we vandaag de dat geen weet van hebben.

ONZE REALISATIES

Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer
Transport robbyns

Investeren in organisatiekwaliteit

Transport Robbyns

Hoe kan je in economische uitdagende tijden toch zorgen voor stabiliteit en groeiambities? Ontdek hoe Transport Robbyns dit heeft aangepakt en hoe Lumeron hen geholpen heeft. ​

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Red Dot Chart

Een red-dot chart maakt kwaliteitsproblemen visueel

‘Wie niets doet maakt geen fouten’, al is dat de grootste fout op zichzelf… Van zodra je op een productievloer start met het produceren van eender welk onderdeel ontstaan er talloze opties om fouten te maken. Door elke processtap grondig te analyseren, vanuit risicodenken  (LINK: zoveel mogelijk foutkansen weg te werken, duidelijke instructies op te maken en medewerkers goed op te leiden, kom je al een heel eind.

Lees meer
Blog Continu verbeteren is een doe woord

Continu verbeteren is een "DOE"-woord!

Iedereen heeft het begrip "continu verbeteren" zeker al eens gehoord maar waar draait het nu eigenlijk om? Wat wil dat zeggen, "we moeten continu verbeteren"? En is dat wel altijd het geval?

Lees meer
Cover photo symbol

De libel als Lumeron-symbool

Af en toe krijgen we de vraag hoe we aan onze Libel komen als symbool. Daar zit zowel betekenis als een leuke anekdote achter

Lees meer