Contact

Business development is geen sales

Velen hebben een verkeerd beeld van business development. Ze zien het als sales of 'hunting'. Business Development is een gestructureerde aanpak die leidt naar nieuwe inkomstenstromen en omzet.

Bus dev

Wat valt er precies onder het Business development proces?

Er zijn een aantal duidelijke thema's te identificeren:

  • Nieuwe omzet uit nieuwe producten/diensten/oplossingen
  • Nieuwe klantensegmenten
  • Nieuwe toepassingen
  • Nieuwe (bijkomende) verkoopkanalen
  • Nieuwe geografische markten
  • Nieuwe businessmodellen (zoals van productverkoop naar terugkerende omzet uit diensten)
  • Of … een combinatie van enkele bovenstaande elementen

Met andere woorden, het draait in eerste instantie om:

  • Innovatie, waarbij innovatie veel meer is dan productinnovatie
  • Het vinden van de FIT tussen product (of dienst, oplossing) – markt businessmodel EN het noteren van eerste bestellingen
  • NIET om sales, niet om ‘hunting’ maar om business development

Eens de werkende formule, de ‘fit’, gevonden en de eerste bestellingen werden opgetekend door business development, is het aan sales om deze nieuwe business te exploiteren en voor acceleratie van deze nieuwe groei te zorgen.

Business Development is vooral geen sales, maar sales zonder de Business development inzichten is vaak schieten in het rond.

Een aanpak die werkt

1

Duidelijke visie en missie

We beginnen met een duidelijke visie en missie voor onze organisatie en we stemmen onze activiteiten op het gebied van Business development af op uw kernwaarden en doelen

2

Wie zijn de potentiële doelgroepen

We onderzoeken en begrijpen onze doelmarkt, klantsegmenten en waardepropositie, en stemmen de Business development strategie daarop af

3

Netwerk opbouwen

We ondersteunen bij het uitbouwen van een netwerk, met relevante en vertrouwde contacten. Zo faciliteren we om toegang te krijgen tot kansen en of deze te creëren

4

Communicatie en USP's

We communiceren op een overtuigende manier met betrekking tot de unique selling proposition en value proposition om zo potentiële en bestaande partners en klanten verder te engageren. Dit samen met het sales team.

5

Prestaties beoordelen

We meten en evalueren deprestaties en impact op het gebied van Business development, en gebruiken die gegevens om het Business development-proces verder te verbeteren en te optimaliseren.

6

Inzichten delen

Vanuit de Business development inzichten voeden we ook de innovatie en reiken inputs aan voor nieuwe ideeën, producten, diensten en oplossingen

Laat uw business groeien via de juiste inzichten

Met een groeiassessment krijg je meteen zicht op de aanpak om Business development correct op te zetten.

ONZE REALISATIES

Innovatie en groei bij Vetex

Innovatie en groei gaan hand in hand

Vetex

Vetex ontwikkelde een unieke ecologische technologie voor het coaten en lamineren van textiel. In hun zoektocht naar nieuwe afzetmarkten voor deze technologie, klopten ze aan bij Lumeron om hen die tools en methodieken te reiken.​

Lees meer
beMatrix Stefaan

Verder groeien dankzij een duidelijke strategie

beMatrix

beMatrix is een wereldspeler op het vlak van modulaire standenbouwsystemen en kende het laatste decennium een sterke groei. Om hun strategie en focuspunten voor de komende jaren uit te zetten, deden ze een beroep op de experten van Lumeron.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Lamp

Wat is business development en hoe verschilt dit van prospecteren?

Als iemand business development in de mond neemt, vragen wij nogal eens wat hij of zij ermee bedoelt. En ja, business development heeft een ruime betekenis. Meer en meer duikt dit woord op als synoniem voor een kei in prospectie. En dat is het volgens ons net niet. 

Lees meer
Bus dev 3 7

Bedrijfsgroei als proces via business development

Deel 2 in in onze inspiratiereeks rond business development:  het is belangrijk om business development zowel grondig als snel te doen en hierin het juiste evenwicht te vinden. Hoe pak je dit aan? Waar haal je de nodige inputs en ervaring?

Lees meer
Bus dev 3 7

Business Development via technologie en expertise

In dit laatste deel van onze trilogie rond business development benadrukken we het belang van technologie en expertise/ervaring om grondig en snel business development uit te voeren. Om dit toe te lichten maken we gebruik van het groei-conditie-rapport. Dit is een basis om een groeitraject aan te vatten.

Lees meer