PROCESSEN
5 misvattingen rond proceswerking
Bart Hoornaert - 26/10/2020
Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam
continu verbeteren
kwaliteitsmanagement
processen optimaliseren
change management
5 misvattingen rond proceswerking
Werken aan de processen van uw organisatie stuwt uw organisatie naar een hoger maturiteitsniveau. Toch zijn er nog veel misvattingen rond proceswerking. Hieronder vind je onze top 5.
1. Een vastgelegd proces maakt ons niet meer wendbaar
‘Als we dat op papier vastleggen dan moeten we dat altijd zo doen of we krijgen onder onze voeten van de externe auditor.’ Een letterlijke quote van een medewerker tijdens een coachingsopdracht. Niets is minder waar. Een vastgelegd proces zorgt voor duidelijkheid op het vlak van afspraken en zorgt ervoor dat als afwijken toch nodig is, dit gefundeerd en in overleg kan gebeuren. Lees er meer over in ons ander inspiratiebericht: "Het perfecte proces dat bestaat niet".
2. Elke afdeling heeft eigen processen
Als we vragen naar proceseigenaarschap dan komen veel mensen aandraven met het organigram. Het gestructureerd overzicht van wie aan wie rapporteert. Processen die goed opgezet zijn stoppen echter niet aan de grenzen van de afdelingsburelen. Processen staan voor ketenwerking over de afdeling heen. Een Order to Cash proces start bij verkoop en eindigt bij facturatie. En ja, dan speelt bijna iedereen in het operationele proces mee.
3. Iedereen kent de processen waarbinnen hij/zij werkt
Je zou vermoeden dat deze stelling klopt. Tot je begint met de processen inzichtelijk te maken en alle procesbetrokken rond de tafel te brengen om samen het proces aan elkaar toe te lichten. Vaak kennen mensen hun eigen taken wel, en met een beetje moeite ook deze van hun collega die inputs levert of hun collega waaraan zijzelf iets afleveren, maar daar stopt het meestal. Het is voor velen een echte eye-opener als ze het totaalplaatje zien ontstaan tijdens een procesoefening.
4. Business Process Management is een duur woord
Dat Business Process Management veel vragen oproept naar de echte betekenis van het woord klopt wel, en al helemaal als het afgekort geschreven wordt als BPM, want dan denkt elke musicus aan Beats Per Minute. Toch hoef je in functie van je Business (woord 1) geen dure systemen op te zetten om met de medewerkers aan de slag te gaan rond de Processen (woord 2) waar ze actief in zijn. Zie de bovenliggende 3 stellingen. Het komt er vooral op neer om dit concreet vast te pakken als een vast onderdeel van de dagdagelijkse werking en dit als proceseigenaar en managementteam te Managen (woord 3).
5. Kwaliteitsmanagement en procesmanagement zijn 2 verschillende zaken
Als je puur naar productkwaliteit en proceskwaliteit kijkt dan heb je in het ene geval inderdaad iets fysiek in handen wat OK of niet OK is, terwijl het proces minder tastbaar is. Maar ze los zien van elkaar is niet verstandig. Zo creëer je twee stromingen in een organisatie. Soms zie je dit expliciet ontstaan als een Quality Controller en Quality Assurance medewerker naast elkaar praten. Vanuit specificaties van een product kom je via één of meerdere processen tot een effectief product. Deze beide dan ook samen doen groeien is cruciaal om als organisatie er sterker uit te komen.
Processen tekenen om te tekenen heeft geen enkel nut. Samen met de collega's inzicht krijgen in de onderlinge werking en hoe dit beter kan is daarintegen wel essentieel.
Meer weten?
Meer weten over onze aanpak op het vlak van proceswerking?
- Opleiding - breng uw processen in kaart
- Faciliteren van workshops
- Samen met uw medewerkers het 'as is' en 'to be' proces in kaart brengen
- Managen van de change
Contacteer ons gerust, wij helpen u graag verder.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De 'Formule van resultaat'
Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?
Lees meerHoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?
Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….
Herkenbaar?
Lees meerNIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten
In mei 2024 is de Europese NIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten.
De uitvoeringsbesluiten gaan in vanaf oktober 2024.
Vanaf dan is er geen ontkomen meer aan, en dat is volledig in het belang van uw eigen organisatie!