LUMERON NIEUWS
5 jaar Lumeron - dubbelinterview met de Abdon & Bart

Bart Hoornaert - 20/04/2025
Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam
Bedrijfsstrategie
change management
continu verbeteren
professionaliseren
betrokkenheid
Ter gelegenheid van het vijfjarig jubileum van Lumeron in april 2025, spreken we 4 jaar na ons eerste dubbelinterview, terug met CEO Abdon Moens en operationeel verantwoordelijke Bart Hoornaert over hun reis, uitdagingen en toekomstvisie.

Vijf jaar geleden besloten jullie om Lumeron op te richten. Wat waren de belangrijkste drijfveren achter deze beslissing?
Abdon Moens: Parallel aan de overname van Orbid door Ricoh in april 2020, zagen we een kans om onze expertise in Strategy & Operations verder te ontwikkelen. We wilden onze ervaring, kennis en passie inzetten om Vlaamse kmo's te ondersteunen en hen te helpen echte stappen voorwaarts te zetten.
Bart Hoornaert: Onze focus lag toen al op het creëren van een organisatie die bedrijven beter en sterker maakt in wat ze willen. Ons team beschikte al over expertise in onder andere bedrijfsstrategie, Lean management en kwaliteitssystemen om samen met onze klanten allerlei uitdagingen aan te pakken op het vlak van efficiënte, effectiviteit en klantentevredenheid. We waren beide overtuigd dat we met onze aanpak een blijvende impact konden maken bij bedrijven.
De naam 'Lumeron' is uniek. Hoe is deze tot stand gekomen en wat betekent deze voor jullie?
Bart Hoornaert: Tijdens een brainstormsessie bespraken we met onze medewerkers ons DNA. “Eerst luisteren, dan meedenken, reflecteren en vervolgens de klant ontzorgen.”, werd plots vermeld. Deze oneliner leidde uiteindelijk tot de naam LUMERON: LUisteren, MEedenken, Reflecteren en ONtzorgen. Het is leuk om te merken dat klanten zowel onze naam en ook de betekenis ervan kennen.

Hoe zijn jullie de afgelopen vijf jaar geëvolueerd?
Abdon Moens: Naast thematische uitdagingen zoals Lean, ISO 9001, strategiebegeleiding,… merkten we dat bedrijven niet enkel op zoek zijn naar experten in tools en technieken. Ze willen oplossingen voor uitdagingen die spelen op het grotere geheel van organisatiebeleid. We hebben bijgevolg onze integrale aanpak verder verfijnd zodat we in staat zijn het samenspel van technische, management- en gedragscomponenten optimaal te balanceren. Zo slagen we erin om duurzame resultaten te realiseren.
De rol die we spelen is ook mee geëvolueerd. Naast expert nemen we ook de rol op van klankbord, doener en coach zodat we met de juiste intensiteit connecteren met iedereen op de werkvloer en medewerkers stimuleren om mee te helpen bij de gewenste veranderingen.
Bart Hoornaert: Ook op inhoudelijk vlak staat de wereld niet stil. Zo zijn thema’s als sustainability (ESG) en verdere digitalisering na procesoptimalisatie strategische thema’s geworden waarin bedrijven hun medewerkers willen activeren.
Deze evoluties hadden ook impact op de samenstelling van ons team. We slaagden erin een hybride team te maken met de juiste ervaring en kennis. Met hybride bedoelen we een mix van interne medewerkers en partners. Zo zijn we in staat steeds professioneel en flexibel in te spelen op de uitdagingen van onze klanten. We zijn blij dat klanten ons meer en meer beschouwen als een vaste aanspreekpartner.
Wat beschouwen jullie als de grootste uitdagingen sinds de oprichting van Lumeron?
Abdon Moens: We waren geen nieuwe organisatie, we konden bouwen op kennis en ervaring die de afgelopen twintig jaar was opgebouwd bij Orbid, maar de naam Lumeron in de markt zetten was niet evident. Zeker bij prospectiegesprekken was dit de eerste jaren lastiger. Ondertussen beginnen meer en meer CEO’s en COO’s onze naam te kennen.
Bart Hoornaert: Naast de naamsbekendheid die Abdon schetste was het belangrijk om een team te vormen dat onze waarden en visie deelt. Het vinden van de juiste medewerkers met het Lumeron DNA, die ons zo uniek maakt, was niet altijd even evident.
We stonden nu ook op onze eigen benen wat betekende dat we ook aantal processen opnieuw moesten uitvinden, zoals het interne IT gebeuren, HR, Financiële processen, marketing & sales,... Net zoals we bij onze klanten de richtlijnen van ISO 9001 als houvast zien, hebben we deze ook als handvat gebruikt voor onszelf.

"Echte impact ontstaat wanneer we samen denken, samen durven en samen doen. Verandering begint niet alleen met een idee, maar met de kracht van samenwerking en een gedeelde visie."
Kunnen jullie een project of prestatie delen waar jullie bijzonder trots op zijn?
Abdon Moens: Dan denk ik meteen aan het voorbeeld van beMatrix. Dit is een systeemleverancier voor de eventsector die aluminium frames produceert voor de standenbouw en vanuit hun strategische keuze sterk inzet op kwaliteit, groei, innovatie en duurzaamheid.
Als sterk groeiend bedrijf wilde de directie een strategisch plan als werkinstrument voor de organisatie om enerzijds de groei te consolideren en de processen te professionaliseren. Vanuit een strategisch meerjarenplan, maakten we de vertaling naar een jaaractieplan per proces waarin thema’s zoals operational excellence, projectmanagement, kwaliteitsmanagement tot meer specifieke duurzaamheidstrajecten hun plaats kregen.
Zo slaagden we er in 2024 ook in om het ISO 9001, ISO 14001 en het ISO 20121 certificaat binnen te halen. ISO 9001 en ISO 14001 zijn de welgekende kwaliteits- en milieustandaarden. De ISO 20121 is de standaard voor een duurzaam event management en ondersteunt honderd procent de missie van beMatrix. Het is plezant om samen te werken met beMatrix. Samen hebben we al heel wat waters doorzwommen, mooie resultaten bereikt en is er een sterke connectie met de medewerkers en directie ontstaan.
Bart Hoornaert: Een project waar ik trots op ben, dan denk ik aan Wolf Oil. Dit is een klant waar ik initieel aan de slag was vanuit ondersteuning voor de interne kwaliteitsmanager om een 50-tal losstaande processen te herdefiniëren naar 15 sleutelprocessen. Dit deden we op een heel visuele manier met het principe van ‘BPMN the Lumeron way’. Toen zij de organisatie verliet, kwam de vraag of ik tijdelijk kon inspringen om het systeem draaiende te houden. Ondertussen zijn we vier jaar verder en supporteren we Wolf Oil niet enkel op het verder uitbouwen van het geïntegreerde kwaliteits- en milieumanagementsysteem maar ook in thema’s zoals ISO 27001, digitaler samenwerken met Microsoft 365 en concrete acties op het vlak van ESG strategy.
Het klinkt misschien vreemd maar onze aanpak is net de reden dat sommige grotere bedrijven of non-profit organisaties toch voor ons kiezen om samen te werken. Net omdat we het anders aanpakken.
Bart Hoornaert - Operationeel verantwoordelijke
Waarin onderscheidt Lumeron zich?
Bart Hoornaert: We zijn een niche-expert voor kmo’s. We begrijpen de unieke uitdagingen bij kmo’s heel goed en zijn in staat om op een pragmatische manier blijvende resultaten te realiseren. We zijn erop getraind om onderscheid te maken tussen symptoom- en oorzaakbestrijding. Problemen worden vaak vastgesteld in een later stadium dan daar waar ze veroorzaakt worden. Om dit te kunnen detecteren, bespreekbaar maken en oplossen beschikken we bij Lumeron over mensen die procesoverschrijdende en bedrijfsbrede expertise hebben.
Het klinkt misschien vreemd maar net die aanpak is zelfs de reden dat sommige grotere bedrijven of non-profit organisaties toch voor ons kiezen om samen te werken. Net omdat we het anders aanpakken.
Abdon Moens: Met Lumeron bouwen we geen snelle, tijdelijke trajecten, maar langdurige partnerships op basis van vertrouwen. We begeleiden bedrijven stap voor stap in hun groei en blijven betrokken om duurzame resultaten te garanderen.
Wat zijn de plannen en ambities voor Lumeron in de komende drie à vijf jaar?
Bart Hoornaert: Groeien! Dit zowel in expertise, in regio en in aantal medewerkers. We gaan verder blijven werken om onze stempel te drukken en samen met kmo’s mooie resultaten neer te zetten zodat Lumeron een begrip wordt in Vlaanderen en bedrijven spontaan aan ons denken bij vraagstukken rond organisatieontwikkeling.
Abdon Moens: We zien onszelf als een waardevolle langetermijn partner en katalysator voor groei en efficiëntie. We zijn ervan overtuigd dat onze aanpak met focus op de kmo markt ook onze eigen groeiambitie zal ondersteunen. Dit met oog voor mensen, technologie en pragmatisch werken.

Verandering begint waar visie en dialoog samenkomen
In dialoog ontstaat inzicht. Vanuit visie groeit beweging. Samen brengen we ideeën in actie en zetten we verandering in gang.
Wil jouw organisatie de volgende stap zetten naar groei, innovatie en impact? Is het een gek idee om eens van gedachten te wisselen?
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Dubbelinterview met Abdon Moens & Bart Hoornaert n.a.v. 5 jaar Lumeron
Welke reis heeft Lumeron afgelegd in de afgelopen vijf jaar, wat waren de uitdagingen en hoe ziet de toekomstvisie eruit?
Lees meer
Business Development is geen sales
Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?
Lees meer
Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen
Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?
Lees meer