Research & Development
Zonder Research & Development staat vernieuwing stil.
Het R&D-proces is cruciaal om als bedrijf te blijven innoveren om zo nieuwe producten/diensten te ontwikkelen en te verbeteren.
Wat valt er onder het Research & Development Proces?
Het Research & Development proces is cruciaal om als bedrijf te blijven innoveren om zo nieuwe producten/diensten te ontwikkelen en te verbeteren. Het is onderdeel van het grotere product development proces dat ook de productie en de marktlancering van het nieuwe product of dienst omvat.
Ongeacht de grootte van het bedrijf of de grootte van de R&D-afdeling bestaat het R&D-proces uit de volgende stappen:
- Genereren van ideeën
- Selectie van een idee
- Feasibility study
- Uitwerken van verschillende concepten
- Selectie van het beste concept
- Verdere ontwikkeling van het product, incl. testen en productieklaar maken
- Productvrijgave
- Opvolging eerste productieruns, de proefseries
- Overdracht naar productie- of maintenanceteam
Een belangrijke maar vaak vergeten stap is de tijdige betrokkenheid vanuit operations in het de ontwikkelfase. Ook zij hebben voorbereidingstijd nodig om het nieuwe product uit te rollen. Daarom dient tijdens de R&D-fase het industrialisatietraject ook op te starten met een nauwe samenwerking tussen de beide afdelingen.
First time right is het basisprincipe... en toch zal het wel eens fout lopen in de ontwikkelfase. Dan is elk defect een goudmijn, zolang je er maar op reageert om de oorzaak te analyseren.
Bart Hoornaert - Senior Consultant & Teamlead Procesteam
Lees verder onder de foto.
© image source
Een duidelijk en gestructureerd Research & Development proces zet de basis
Een duidelijke en gestructureerde basis draagt bij om:
- De R&D-afdeling efficiënt te laten werken, zodat de afdeling niet ‘vierkant’ draait. Het R&D-proces is de olie in de motor voor innovatie.
- Op tijd en met de juiste maturiteit de producten/diensten af te leveren volgens de specificaties van de Sales-afdeling.
- Een vrijgegeven en matuur product op te leveren bij de productiestart; zodat bijgevolg het productieproces niet gehinderd wordt door oorzaken te wijten aan het product.
- De customer experience te maximaliseren en klantentevredenheid te realiseren. Dit door producten/diensten op de markt te zetten die de verwachtingen van de klanten overtreffen. Hierbij is het belangrijk problemen tijdig te detecteren en op te lossen en niet te wachten tot deze als klantenklacht boven water komen.
Samen met Lumeron uw bedrijfsspecifieke R&D-levenscyclus opbouwen en uitrollen
Onze aanpak bestaat erin om met de medewerkers aan de slag te gaan en een bedrijfsspecifieke R&D-levenscyclus op te stellen en uit te rollen. We maken de hierboven vermelde processtappen op maat van het bedrijf, rekening houdende met het product en de organisatie. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om bij de uitwerking van de verdere ontwikkeling van het product rekening te houden met de complexiteit om het aantal iteratieve prototype- en validatierondes te bepalen.
Een gefaseerd proces
- Voor iedere fase in die levenscyclus bepalen we de uit te voeren activiteiten en bijhorende deliverables
- Voor de sturing en opvolging maken we gebruik van projectmanagementtechnieken.
- Na de opbouw start de implementatie en het 'doen landen' bij alle betrokken medewerkers. Dit doen we door:
- Een goed onderbouwde toelichting van de R&D-levenscyclus aan de medewerkers
- Ontwikkelen van werkbare tools en templates, zoals o.a. een testrapport of een traffic light statusrapportage.
- De overlegmomenten te faciliteren en werkwijzen aan te leren voor gestructureerde opvolging binnen het R&D-team en daarbuiten
- De nieuwe ontwikkelingen projectmatig op te volgen.
Bouw uw eigen R&D-levenscyclus
Wil je meer weten over de R&D-levenscyclus? Heb je er nood aan transparante R&D-activiteiten binnen een gestructureerde aanpak? Laat ons dit samen aanpakken, we helpen je graag verder.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De 5 fasen van de Project Life Cycle
De projectmanager loodst het project door het proces van projectmanagement dat bestaat uit 5 fasen, ook wel de PLC of project life cycle genoemd. Iedere fase heeft zijn eigen deliverables en wordt afgesloten door een mijlpaal. Op de mijlpaal oordelen we of het project rijp is om over te gaan naar de volgende fase.
Lees meerDe Project Life Cycle, het R&D instrument bij uitstek
hoe komt het toch dat mijn R&D afdeling vierkant draait?’, ‘hoe komt het dat wat R&D aflevert in-the-end niet is wat Sales gevraagd heeft?’ Herkenbaar? En wil je er ook iets aan doen, lees dan in deze inspiratieblog hoe je dit concreet kunt aanpakken.
Lees meerDe project-stuurgroep, niet zomaar een overleg
Een goed functioneerde stuurgroep is cruciaal voor het slagen van een project. Wegens het belang van de stuurgroepwerking mogen we ook eisen stellen aan rol, taken en beschikbaarheid van de stuurgroepleden.
Ondanks de grote impact ervan merken we nog vaak dat de rol van de stuurgroep niet duidelijk is. Ook zijn er vaak vragen rond welke personen er zouden moeten in plaats nemen.