STRATEGIE
Van 'ad-hoc' beleid naar strategisch werken
Katrien Verschoote - 20/12/2021
Consultant Procesteam
Bedrijfsstrategie
JAP - jaaractieplan
visie
change management
Van een "doe-gericht" naar een strategisch management
Een organisatie met een 'doe -cultuur' is vaak gericht op het realiseren van doelstellingen op korte termijn.
Iedereen werkt er hard, het moet vooruit gaan en problemen worden opgelost door nog harder te werken. Men heeft minder oog voor het structureel oplossen van problemen en het maken van toekomstplannen.
Een belangrijke oorzaak van deze cultuur is dat het management vaak zelf heel doe-gericht is en bijgevolg de organisatie te weinig stimuleert om wat verder te kijken dan het 'nu'.
Is dit de juiste manier van werken?
Gevolgen van een ad-hoc beleid
Hoewel niets verkeerd is aan een pragmatische instelling, mag een visie op langere termijn niet ontbreken. Op een bepaald moment zal dit zich wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:
- Impulsief gedrag
- Bij positieve resultaten? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
- Geen inzicht in de liquiditeitsstand, tot er betalingsproblemen opduiken.
- Personeelsdossiers? Te laat, onvolledig of onbestaand! Tot die iemand moet ontslagen worden, wat dan een heel dure zaak wordt.
- Hoog verloop van medewerkers, mogelijks als gevolg van:
- stress door te weinig oog voor verbetering van interne processen
- te weinig aandacht voor opleiding
- Geen strategische personeelsplanning
- Verlies van klanten door:
- te aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
- de aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
- te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
- Veel interne discussies veroorzaakt door:
- Teveel branden blussen
- beperkt intern overleg
- Onvoldoende transparantie in afspraken en verantwoordelijkheden
En nu?
Om uit deze vicieuze cirkel te geraken is het essentieel dat het management '(h)erkent' dat 'ad hoc' werken alleen niet zaligmakend is.
Het management moet bereid zijn eens de tijd nemen om te reflecteren. Als het management er werk wil van maken om het één en ander in gang te zetten dan zijn dit de volgende stappen:
- Het uitwerken van een visie, missie, strategie
- Deze visie en strategie omzetten naar strategische doelstellingen en acties
- Deze strategische doelstellingen omzetten naar doelstellingen op jaarbasis en jaaractieplannen
- Deze korte termijndoelstellingen / jaaractieplannen vertalen binnen de diverse afdelingen en processen
- Communicatie naar de organisatie en medewerkers betrekken bij de realisatie
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerUsecase overzicht
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
Inspirerend Leiderschap met Confucius als gids
10 wijze spreuken van Confucius, en waarom deze voor bedrijfsleiders relevant zijn.
Lees meerLeren rijden is net zoals werken aan kwaliteit
Werken aan kwaliteit in de breedste zin, of het nu organisatie-, product- of proceskwaliteit is, telkens komt het op hetzelfde principe neer. En de vergelijking met het 'leren rijden' traject is niet zover te zoeken.
Lees meerDe donkere kamer en de verborgen trap naar een hoger niveau
Er was eens een zaakvoerder die voor een donkere kamer stond. Hij had gehoord dat erbinnen een mysterieuze trap was die leidde naar een hoger niveau van wijsheid, groei en kennis.
Lees meer