Contact

STRATEGIE

Van 'ad-hoc' beleid naar strategisch werken

Katrien V

Katrien Verschoote - 20/12/2021

Consultant Procesteam

Bedrijfsstrategie

JAP - jaaractieplan

visie

​change management

Van een "doe-gericht" naar een strategisch management

Een organisatie met een 'doe -cultuur' is vaak gericht op het realiseren van doelstellingen op korte termijn.

Iedereen werkt er hard, het moet vooruit gaan en problemen worden opgelost door nog harder te werken. Men heeft minder oog voor het structureel oplossen van problemen en het maken van toekomstplannen.
​Een belangrijke oorzaak van deze cultuur is dat het management vaak zelf heel doe-gericht is en bijgevolg de organisatie te weinig stimuleert om wat verder te kijken dan het 'nu'.
​Is dit de juiste manier van werken?

Van ad hoc richting strategisch beleid

Gevolgen van een ad-hoc beleid

Hoewel niets verkeerd is aan een pragmatische instelling, mag een visie op langere termijn niet ontbreken. Op een bepaald moment zal dit zich wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:

  • Impulsief gedrag
    • Bij positieve resultaten? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
    • Geen inzicht in de liquiditeitsstand, tot er betalingsproblemen opduiken.
    • Personeelsdossiers?  Te laat, onvolledig of onbestaand! Tot die iemand moet ontslagen worden, wat dan een heel dure zaak wordt.
  • Hoog verloop van medewerkers, mogelijks als gevolg van:
    • stress door te weinig oog voor verbetering van interne processen
    • te weinig aandacht voor opleiding
    • Geen strategische personeelsplanning
  • Verlies van klanten door:
    • te aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
    • de aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
    • te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
  • Veel interne discussies veroorzaakt door:
    • Teveel branden blussen
    • beperkt intern overleg
    • Onvoldoende transparantie in afspraken en verantwoordelijkheden

En nu?

Om uit deze vicieuze cirkel te geraken is het essentieel dat het management '(h)erkent' dat 'ad hoc' werken alleen niet zaligmakend is.
 
Het management moet bereid zijn eens de tijd nemen om te reflecteren. Als het management er werk wil van maken om het één en ander in gang te zetten dan zijn dit de volgende stappen:

  • Het uitwerken van een visie, missie, strategie
  • Deze visie en strategie omzetten naar strategische doelstellingen en acties
  • Deze strategische doelstellingen omzetten naar doelstellingen op jaarbasis en jaaractieplannen
  • Deze korte termijndoelstellingen / jaaractieplannen vertalen binnen de diverse afdelingen en processen
  • Communicatie naar de organisatie en medewerkers betrekken bij de realisatie

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Spoor

Hoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?

Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….

Herkenbaar?

Lees meer
NIS1

NIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten

In mei 2024 is de Europese NIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten.
De uitvoeringsbesluiten gaan in vanaf oktober 2024.
Vanaf dan is er geen ontkomen meer aan, en dat is volledig in het belang van uw eigen organisatie!

Lees meer
Blogs Teams of Outlook

Wanneer gebruiken we Teams en wanneer Outlook?

Vandaag de dag is dit een vraag die in vele bedrijven gesteld wordt. Met de continue aanpassingen van zowel Teams als Outlook, lijken de mogelijkheden onbeperkt. Men ziet door het bos de bomen niet meer en krijgt de indruk dat beide applicaties hetzelfde kunnen en voor hetzelfde gebruikt worden, of toch niet?

Lees meer