STRATEGIE
Van 'ad-hoc' beleid naar strategisch werken

Katrien Verschoote - 20/12/2021
Consultant Procesteam
Bedrijfsstrategie
JAP - jaaractieplan
visie
change management
Van een "doe-gericht" naar een strategisch management
Een organisatie met een 'doe -cultuur' is vaak gericht op het realiseren van doelstellingen op korte termijn.
Iedereen werkt er hard, het moet vooruit gaan en problemen worden opgelost door nog harder te werken. Men heeft minder oog voor het structureel oplossen van problemen en het maken van toekomstplannen.
Een belangrijke oorzaak van deze cultuur is dat het management vaak zelf heel doe-gericht is en bijgevolg de organisatie te weinig stimuleert om wat verder te kijken dan het 'nu'.
Is dit de juiste manier van werken?

Gevolgen van een ad-hoc beleid
Hoewel niets verkeerd is aan een pragmatische instelling, mag een visie op langere termijn niet ontbreken. Op een bepaald moment zal dit zich wreken. We noemen een aantal mogelijke gevolgen:
- Impulsief gedrag
- Bij positieve resultaten? Goed gevoel! Draaien we wat minder? Paniek!
- Geen inzicht in de liquiditeitsstand, tot er betalingsproblemen opduiken.
- Personeelsdossiers? Te laat, onvolledig of onbestaand! Tot die iemand moet ontslagen worden, wat dan een heel dure zaak wordt.
- Hoog verloop van medewerkers, mogelijks als gevolg van:
- stress door te weinig oog voor verbetering van interne processen
- te weinig aandacht voor opleiding
- Geen strategische personeelsplanning
- Verlies van klanten door:
- te aandacht voor veranderingen in de maatschappij of op de economische markt
- de aansluiting verliezen tussen marktbehoefte en wat de organisatie te bieden heeft
- te weinig oog voor innovatie en vernieuwing
- Veel interne discussies veroorzaakt door:
- Teveel branden blussen
- beperkt intern overleg
- Onvoldoende transparantie in afspraken en verantwoordelijkheden
En nu?
Om uit deze vicieuze cirkel te geraken is het essentieel dat het management '(h)erkent' dat 'ad hoc' werken alleen niet zaligmakend is.
Het management moet bereid zijn eens de tijd nemen om te reflecteren. Als het management er werk wil van maken om het één en ander in gang te zetten dan zijn dit de volgende stappen:
- Het uitwerken van een visie, missie, strategie
- Deze visie en strategie omzetten naar strategische doelstellingen en acties
- Deze strategische doelstellingen omzetten naar doelstellingen op jaarbasis en jaaractieplannen
- Deze korte termijndoelstellingen / jaaractieplannen vertalen binnen de diverse afdelingen en processen
- Communicatie naar de organisatie en medewerkers betrekken bij de realisatie
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen
Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?
Lees meer
De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis
Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.
Lees meer
Wie ophoudt met verbeteren, zal ooit ophouden goed te zijn
Het is verleidelijk om na het behalen van succes, achterover te leunen en te genieten van het bereikte resultaat. Maar… stilstand is het begin van de achteruitgang.
Lees meer