MGTSYSTEMEN
Klimaatneutraal is een groeiproces
Bart Hoornaert - 05/10/2021
Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam
Business development
continu verbeteren
sustainability
change management
CO2-neutraal als duurzaamheidsdoelstelling is een strategische keuze
Bedrijven die nalaten om te investeren in klimaatvriendelijke productie riskeren de komende decennia uit de markt geconcurreerd te worden. Grote bedrijven komen ook steeds meer in verplicht vaarwater van rapportages. Maar ook heel wat KMO's zetten al hun beste beentje voor en binnenkort zullen velen volgen.
Klimaatverandering: dé uitdaging van de eeuw
Deze boodschap werd op scherp gesteld in het IPCC report (AR6, 2021). Het rapport maakt alarmerende vaststellingen:
- Het is ondubbelzinnig bewezen dat de menselijke invloed verantwoordelijk is voor de opwarming van de atmosfeer, de oceaan en het land.
- De opwarming van de aarde met 1,5°C en 2°C zal in de loop van de 21e eeuw worden overschreden, tenzij de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen in de komende decennia drastisch wordt verminderd. Een snelle netto-nul uitstoot is noodzakelijk om de menselijke opwarming van de aarde te beperken.
Het rapport geeft ook hoop: een sterke en volgehouden daling in de uitstoot van broeikasgassen kan de ergste gevolgen van de klimaatverandering beperken.
Met het Parijsakkoord dat in 2020 in voege trad, staat die torenhoge klimaatambitie ook in Europees wetgeving: we gaan voor een reductie van broeikasgassen met 55% (t.o.v. 1990) tegen 2030 én een klimaatneutraal Europa tegen 2050. We spreken van “Fit for 55”. Het is nu nog wachten op een verdere verstrenging van het Vlaams Energie en Klimaat Plan (VEKP).
Kortom, halveren van jouw uitstoot op 8 jaar tijd: is jouw bedrijf daar al klaar voor?
Strategische klimaatkansen
De klimaatuitdaging is dus enorm. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat bedrijven die van klimaatactie een prioriteit maken een hogere rentabiliteit hebben dan sectorgenoten zonder klimaatbeleid. Er is een positief verband tussen duurzaamheid en de financiële prestaties van bedrijven, de verkoop van hun producten én de rekrutering van jonge werknemers. En niet te vergeten, elke duurzaamheidsleider onderscheidt zich binnen haar sector héél duidelijk t.o.v. de concurrentie. Een klimaatstrategie kan dus de motor zijn van een vernieuwde bedrijfsstrategie.
Dat hebben duizenden bedrijven al goed begrepen. Klimaatactie biedt kansen en netwerken. Kijk maar naar de explosie van initiatieven als:
- Internationaal: Net Zero 2030, The Climate Pledge, Race To Zero, Climate Neutral Now!
- In Vlaanderen: CEOs 4 Climate, The Shift, the Belgian Alliance for Climate Action.
Kan ik mijn ISO (14001) - systeem gebruiken als houvast?
Ja, klimaatactie kan je perfect inpassen in het welgekende ISO 14001 milieumanagementsysteem. Zo vermijd je dubbel werk. De ISO 14001-normeisen bieden een algemeen kader; je kan die normvereisten kneden op maat van het bedrijf. ISO borgt jouw duurzaamheidsactieplan met milestones, ingeschat budget, verantwoordelijkheden en aandacht voor milieucommunicatie. Klimaat schuif je daar rechtstreeks in.
En als concreet CO2-hulpmiddel heeft de ISO 14000 familie volgende interessante handvaten:
- ISO14064: hoe maak ik de carbon footprint van mijn organisatie?
- ISO14091: loopt mijn bedrijf risico’s ten gevolge van klimaatverandering en hoe kan ik die in kaart brengen en ondervangen?
- ISO14021: hoe wordt mijn bedrijf gecertificeerd klimaatneutraal? Welke reductiedoelen moet ik daarvoor behalen en aan welke compensatieprojecten neem ik best deel?
Klimaatneutraal is een groeiproces
Ook binnen jouw ISO-systeem is klimaatneutraliteit een groeiproces
- Meten is weten. De eerste stap is weten waar je staat. Dat kan door het opmaken van een carbon footprint. Een carbon footprint is een baseline scan van de broeikasgasemissie en kan opgemaakt worden volgens de ISO14064 norm. Via een carbon footprint krijg je snel inzicht in de klimaatimpact van je activiteiten.
- Klimaatactie. Om de broeikasgasuitstoot te reduceren wordt een klimaatactieplan uitgerold. Met Science-Based Targets (SBTi) bestaat bovendien een kader om het wereldklimaatakkoord te vertalen naar het niveau van jouw onderneming en reductiedoelstellingen te identificeren op maat van jouw onderneming.
- Klimaatneutraliteit. Plan-Do-Act-Check, en ondersteun vervolgens een gecertifieerd project dat koolstof vastlegt. Het certificaat CO2-neutraal laat zien dat je een klimaatleider bent.
Levert dit mij iets op?
- Natuurlijk wel. De jaarlijkse Novus-survey toont dat 2 op 3 respondenten producten en diensten verkiezen van bedrijven die CO2-neutraal zijn. Aankopers zijn bereid om een prijspremie van gemiddeld 15% te betalen voor klimaatneutrale producten of diensten. En uit een recent onderzoek bleek dat 70% van duizend werknemers eerder kiest voor een werkgever met heldere klimaatdoelen, met de jongste generatie millennials natuurlijk op kop. Kortom: klimaatneutraal, mis de boot niet!
Ontdek meer in onze Lumeron Academy
In onze on demand webinar " de link tussen ISO 14001 en CO2-neutraal" krijg je heel wat extra inzichten rond het thema.
ONZE REALISATIES
Informatieveiligheid is top of mind bij Acto Group
The Acto Group
Hoe ga je op een veilige manier om met zeer gevoelige bedrijfsinformatie van andere organisaties? Het is een vraag die sterk leeft bij de mensen van Acto Group.
Lees meerPleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
Digiwatte...?
Digitalisatie….is de dag van vandaag hèt "buzz"woord. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven en moeten we meegaan in deze "trend"?
Lees meerWat met de menselijke kant van verandering?
Elke organisatie krijgt te maken met veranderingen en het ziet er naar uit dat het aantal veranderingen alleen maar zal toenemen. Wat is de menselijke impact?
Lees meerInspirerend Leiderschap met Confucius als gids
10 wijze spreuken van Confucius, en waarom deze voor bedrijfsleiders relevant zijn.
Lees meer