Contact

Betrokkenheid

Actieve betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie- en veranderingstrajecten creëert een cultuur van eigenaarschap, waarbij werknemers zich meer verbonden voelen met de bedrijfsdoelen. Deze betrokkenheid bevordert naast een positieve werkomgeving, ook een verhoogde productiviteit, omdat medewerkers gemotiveerd zijn om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Bovendien vergemakkelijkt het de acceptatie van veranderingen, doordat medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen.

Hand2

Het mag vreemd klinken maar eigenlijk is niemand tegen verandering. Met zekerheid kan je stellen dat iedereen graag meegaat in verandering die een grote meerwaarde betekent voor henzelf. En net daar zit vaak de missing link. Vanuit het management starten verandertrajecten op, terwijl medewerkers niet weten waar dit toe leidt en vooral ook niet wat het positieve effect voor henzelf zal zijn. Daarbij is het belangrijk dat ze zelf dit positieve effect zien en kunnen benoemen. Zo onstaan eerste stappen in betrokkenheid.

De cirkel van betrokkenheid geeft dit mooi weer in 6 cruciale stappen

Medewerkersbetrokkenheid bij Change
Betrokkenheid

Hoe krijgen we iedereen mee?

Een aantal van de belangrijkste thema's om de betrokkenheid van medewerkers te verhogen

CREËREN VAN EEN POSITIEVE WERKOMGEVING

PERSOONLIJKE EN PROFESSIONELE ONTWIKKELING FACILITEREN

BETREKKEN BIJ BESLUITVORMING EN BELEIDSBEPALING

STIMULEREN VAN TEAMWERK EN SAMENWERKING

ERKENNEN EN BELONEN VAN PRESTATIES

Opleiding 'Samenwerking en betrokkenheid bevorderen'

Samenwerken wordt op tal van manieren ervaren. Het gedrag van teamleden dat hier een gevolg van is, kan uitgroeien tot iets gewenst of ongewenst. De sterkte en het resultaat van een team hangt nauw samen met de mate waarin de teamleden elkaar vertrouwen, zich veilig voelen en betrokkenheid tonen.

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Fouten

Fouten maken is toegestaan

Fouten maken gebeurt overal. Fouten opnieuw maken is veel erger. Als organisatie klaar staan om te leren uit fouten en vooral op het proces te spelen i.p.v. de persoon is cruciaal. Dit kan met een aantal eenvoudige principes en afspraken: "Pull-the-cord" als basis.

Lees meer
Doelstellingen

Wat ga jij doen vandaag? En weet je ook waarom?

Toen onze consultant Katrien bij één van haar eerste opdrachten bij een klant over de vloer kwam, kreeg ze meteen de vraag van een medewerker " Weet jij wat ik vandaag zou kunnen doen? ".  De vraag en vooral het antwoord opende een nieuwe wereld voor de medewerker die doelstellingen leerde ontdekken.

Lees meer
Vertrouwen team

Change Management, veranderen versus vertrouwen

Hoe de slaagkansen van een veranderingstraject vergroten?
Welk stappenmodel kan je hierbij volgen?
Wat zijn de belangrijkste valkuilen?
En waarom is 'teamontwikkeling' een proces?

Lees meer