De uitdagingen bij onze klanten - een overzicht
Hieronder geven we een overzicht van projectthema's in korte oneliners die we hebben aangepakt. Om de vertrouwelijkheid te bewaren geven we hier geen firmanamen prijs. Toch zal dit overzicht u meer inzicht en mogelijk ook herkenning bieden.
Alles vertrekt van een doordachte bedrijfsstrategie
Hier zijn enkele praktijkvoorbeelden waarbij we succesvol strategische uitdagingen hebben aangepakt.
- Na de coronacrisis moest ons bedrijf zichzelf opnieuw uitvinden. Maar hoe bouw je de juiste strategie weer op?
 - We twijfelen of we ons bedrijf moeten verkopen aan onze grootste leverancier. Welke vragen moeten we stellen voor we beslissen?
 - In ons familiebedrijf botst de tweede generatie met de eerste. Iedereen heeft een andere visie op de toekomst. Hoe geraken we hier samen uit?
 - Als CEO mis ik een klankbord rond strategie en organisatie. Met wie toets ik mijn ideeën af?
 - We zitten midden in een fusie. Hoe houden we het project onder controle en vermijden we chaos?
 - We willen internationaal uitbreiden, maar welk kader hebben we nodig om dat goed aan te pakken?
 - Ons IT-team staat onder druk. Mensen vertrekken, noden veranderen. Hoe definiëren we de juiste rollen en verantwoordelijkheden voor de toekomst?
 - We hebben een nieuwe technologie, maar hoe brengen we die succesvol naar de markt?
 - Door onze recente groei werkt onze managementstructuur niet meer. Hoe moeten we die herdefiniëren?
 - We willen inzetten op productinnovatie, maar hoe bouwen we een proces en structuur die werkt?
 - ....
 
Operational Excellence als basis voor het productieapparaat
Dit zijn enkele concrete voorbeelden waarbij we organisaties stap voor stap hebben begeleid op hun groeipad door het operational excellence principe toe te passen.
- We hebben een nieuw gebouw, maar hoe zorgen we dat de flow doorheen het bedrijf mee evolueert?
 - We willen dat iedereen dezelfde verbetertaal spreekt. Hoe maken we van Lean Six Sigma meer dan een opleiding?
 - Onze productieflow is complex. Hoe kunnen we via tijdstudie kostprijzen beter bepalen en werkposten optimaliseren?
 - Het warehouse loopt vast op inefficiëntie. Hoe krijgen we de werking echt slimmer en vlotter?
 - Onze businessadministratie groeit niet mee met de organisatie. Hoe koppelen we die slim aan planningssturing?
 - Orde en netheid schieten tekort. Hoe zetten we 5S organisatiebreed in als opstap naar operational excellence?
 - Omsteltijden zijn te lang. Hoe kunnen we met een SMED-oefening echt tijd winnen?
 - Onze organisatie groeit snel. Hoe maken we het productie-apparaat future proof?
 - ...
 
Procesmanagement als fundament
Hier zijn enkele concrete voorbeelden waarbij we bij in bedrijven procesmanagement in de breedste zin van het woord toepassen, van kwaliteitsbeheer tot procesoptimalisatie tot digitale efficiëntie.
- We moeten op meerdere sites werken volgens dezelfde kwaliteitsnormen. Hoe zetten we een kwaliteitsmanagementsysteem op dat voldoet aan ISO 9001?
 - Ons hoofdproces loopt stroef. Hoe krijgen we inzicht in de werking én een roadmap om het fysiek en digitaal te optimaliseren?
 - Projecten lopen te verschillend. Hoe bouwen we een vaste projectmanagementwerkwijze met een degelijk beheersysteem?
 - Nieuwe producten uit R&D komen niet altijd vlot door de vrijgave. Hoe pakken we kwalificatieaudits efficiënt aan?
 - Ons ISO 9001-systeem bestaat, maar hoe houden we het scherp en gericht op continu verbeteren?
 - We hebben een interne auditkalender, maar hoe voeren we die audits consequent en doeltreffend uit?
 - Klimaat en duurzaamheid worden belangrijker. Hoe zorgen we voor een structureel klankbord – van calculaties tot interne programma’s?
 - SharePoint en Teams zijn geïnstalleerd, maar hoe maken we er een organisatiebrede tool van die echt waarde toevoegt aan processen?
 - Onze Quality Manager heeft ideeën, maar mist sparring. Hoe pakken we verbeterprojecten gestructureerd aan?
 - Informatieveiligheid wordt cruciaal. Hoe implementeren we een ISO 27001-systeem dat werkt in de praktijk?
 - We rollen een nieuw organisatiebreed softwarepakket uit. Hoe zorgen we dat de implementatie aan klantenzijde strak geleid wordt in samenwerking met de leverancier?
 - ....
 
Herkenbaar?
Staan er in bovenstaande lijst herkenbare punten? Misschien is het tijd om dit ook eens te bespreken voor uw bedrijf tijdens een vrijblijvend verkennend gesprek?