De Lumeron Project Coördinator
Projectmatig werken betekent niet enkel inhoudelijk de juiste dingen doen, maar ook focussen op de planning, het bewaken van de afgesproken scope en niet te vergeten het budget. Veel van onze trajecten zijn projectgebonden.
Wat stellen we vast bij klantengesprekken?
'We gaan een verbeterproject doen!' of 'We gaan dit of dat vernieuwen!', vermoedelijk hoorde je dit ook al intern binnen uw organisatie. En het is zeker positief dat er vernieuwing en focus op continu verbeteren ligt. Stilstaan is achteruitgaan, klopt weldegelijk in de bedrijfscontext. Maar al te vaak ontstaan vanuit goede ideeën en initiatieven ellenlange trajecten die nooit echt hun doel bereiken met veel frustraties tot gevolg. Hoe komt dit toch?
- Geen gemeenschappelijk inzicht in de probleemstelling of uitdaging
- Geen duidelijk afgebakend einddoel
- Geen team dat ook echt tijd heeft gekregen om aan het project te werken
- Geen duidelijk plan van aanpak bij het begin van het project
- Geen opgevolgd en waar nodig bijgestuurd plan tijdens het project
- Geen 'nu niet dit is out of scope' durven stellen en zaken even parkeren voor de volgende fase
- Geen zicht op het voorziene budget en geen opvolging ervan
- Geen ....
De lijst is lang en waarschijnlijk staan er al een aantal herkenbare tussen.
Een structurele aanpak
Een project structureel aanpakken betekent dat je de rollen en verantwoordelijkheden vanaf het begin duidelijk stelt. Wie is betrokken partij. Wie trekt het geheel. Omdat interne medewerkers al hun dagtaak hebben, is een project erbij nemen inhoudelijk al niet evident, laat staan dan nog eens de sturing.
Lumeron neemt binnen de trajecten deze rol op en staat garant voor de duidelijke sturing en het bewaken van de scope, timing & budget. De heilige driehoek van projectmanagement. Zo borgen we ook de kwaliteit van de afgewerkte zaken. Parallel aan deze rol kan de Lumeron consultant ook bepaalde taken inhoudelijk opnemen. Denk daarbij aan taken waar het bij de interne medewerkers ontbreekt aan één of meerdere van de onderstaande drie punten:
- Tijd
- Kennis en ervaring
- Goesting en passie
Nu hebben we eindelijk eens projecten waarbij we de doelstelling en ook de timing en budget effectief behalen. Vroeger leek het alsof we maar bezig bleven, en hadden we geen idee van het gespendeerde budget.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De 'Formule van resultaat'
Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?
Lees meerHoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?
Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….
Herkenbaar?
Lees meerNIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten
In mei 2024 is de Europese NIS2 regelgeving in Belgische wetgeving gegoten.
De uitvoeringsbesluiten gaan in vanaf oktober 2024.
Vanaf dan is er geen ontkomen meer aan, en dat is volledig in het belang van uw eigen organisatie!