Contact

IN-COMPANY WORKSHOPSERIE

Continu verbeteren komt niet vanzelf

Workshop Reeks no text

Stoppen met sukkelen en wachten.

Wat is een werkende en vooral geborgde aanpak bij 'continu verbeteren'? Grote theorieën of iets wat gedragen is op de werkvloer? Wij gaan voor de tweede insteek en nemen iedereen mee in een behapbare en werkbare methodiek.

OPLEIDING & COACHING IN ÉÉN

De workshopserie verschilt met een opleiding in het feit dat dit langlopende trajecten zijn over een aantal maand waarbij we aan de hand van workshops gespreid in de tijd en vooral parallel aan uw interne werking steeds een stukje kennis bieden, en daarna ermee aan de slag gaan.

DOELGROEP

 Productieverantwoordelijken, Kwaliteitsmedewerkers, Logistieke medewerkers, Teamcoaches

DOELSTELLING

  • Structurele aanpak voor verbetering vastgelegd
  • Continu verbeteren is een tweede natuur en is onderdeel van de Dagelijkse Natuurlijke Attitude (DNA) in het bedrijf

INHOUD

Klassikaal deel

  1.  Orde en netheid stuwt kwaliteit, veiligheid en efficiëntie
    Moeten we nu beginnen met kuisen? Als dat de enige reden zou zijn, dan houdt niemand het vol, maar hoe kan je door gestructureerd aan orde & netheid te werken meteen resultaat zien op verschillende andere vlakken?
  2. Met een andere bril naar de werkpost kijken
    Wie weet er beter dan een operator op de werkpost wat er elke dag fout loopt? Geven we hen de middelen om dit te benoemen? En wat zou er gebeuren als we hen daar nog wat bij helpen om hun werkpost echt te leren bekijken met het oog op verbeterpotentieel?
  3. Basisoorzaken wegnemen om problemen ten gronde op te lossen
    Elke dag lopen er verschillende zaken fout. Brandjes blussen is achter de feiten aanlopen, en de kans op herhaling blijft groot. Hoe pak je het aan zodat je de oorzaak en niet het symptoom wegwerkt?
  4. Optimaliseren van een werkpost
    Hoe kunnen we de bovenstaande kennis omzetten in een efficiëntere werkpost? Wat bijvoorbeeld met omsteltijden? Verplaatsingen?... Hoe kan een eenvoudige tijdstudie hierbij helpen?
  5. Meetbare parameters naar de werkvloer vertalen
    Een percentage is niet altijd tastbaar. 98% score op school was super, maar wat betekent dit bij 2% klantenklachten? Hoe zorgen we dat meetbare parameters ook de operatoren aanspreken zodat ze meedenken en rapporteren?

Workshops

Vanaf sessie 2 starten we parallel aan de opleiding met 3 à 4 workshops waarbij we het theoretisch kader omzetten in de praktijk gericht op uw bedrijf.

Een aantal concrete topics in de workshops:

  1. 'Sukkelen en wachten’ aanpakken in de praktijk
    Samen met de medewerkers van een werkpost leren we kijken en benoemen. Wat kan er beter? Waarom wachten we? Waarom doen we iets opnieuw? Wat zorgt voor frustratie? En vooral… hoe doen we er iets aan. 
  2. Aan de slag met één of twee concrete verbetertools
    Waar zit voor uw bedrijf de verbetering? We gaan concreet aan de slag met de juiste methodiek om interne verbetermogelijkheden vast te pakken en leren de methodiek aan. 

Het tempo van deze workshops plannen we in lijn met de voortgang van uw intern proces zodat dit vlot integreert in de dagdagelijkse werking.

TIJDSBESTEDING

  • 5 klassikale sessies van halve dag
  • 3 à 4 workshops van halve dag workshops
  • Doorlooptijd: 3 à 4 maand

Workshopserie "Continu verbeteren komt niet vanzelf"

Begin vandaag met het een gedegen aanpak richting continu verbeteren