Contact

DIGITAAL (SAMEN)WERKEN

Wanneer gebruiken we Teams en wanneer Outlook? 

Katrien V

Katrien Verschoote - 04/08/2024

Consultant Procesteam

Efficïent werken

(digitaal) samenwerken

De Teams en SharePoint wereld blijft maar veranderen...

Vandaag de dag is dit een vraag die in vele bedrijven gesteld wordt. Met de continue aanpassingen van zowel Teams als Outlook, lijken de mogelijkheden onbeperkt. Men ziet door het bos de bomen niet meer en krijgt de indruk dat beide applicaties hetzelfde kunnen en voor hetzelfde gebruikt worden, of toch niet?

Misschien moeten we eerst eens kijken waarvoor we de 2 applicaties kunnen gebruiken:

Keyboard

TEAMS

Teams kan je voor diverse toepassingen gebruiken onder andere

OM GESPREKKEN TE VOEREN, MET ELKAAR VAN GEDACHTEN TE WISSELEN (VIA POSTS)

OM OP EEN ANDERE MANIER GESPREKKEN TE VOEREN OF KORTE BOODSCHAPPEN NAAR ELKAAR TE STUREN (VIA CHATS)

OM TE VERGADEREN EN VERGADERINGEN TE PLANNEN

OM MET ELKAAR TE BELLEN

OM BESTANDEN MET ELKAAR TE DELEN

Outlook

OUTLOOK

Outlook kunnen we tevens voor een aantal zaken gebruiken, onder andere voor volgende:

OM GESPREKKEN TE VOEREN, MET ELKAAR VAN GEDACHTEN TE WISSELEN (VIA E-MAIL)

OM VERGADERINGEN TE PLANNEN EN MENSEN UIT TE NODIGEN NAAR DEZE VERGADERINGEN (VIA KALENDER EN E-MAIL)

OM TAKEN TE PLANNEN EN TE BEHEREN (VIA KALENDER EN TAKEN)

OM BESTANDEN MET ELKAAR TE DELEN

OM CONTACTEN TE BEHEREN

Teams of Outlook?

Je ziet een duidelijke gelijkenis in het potentiële gebruik van zowel Teams als Outlook, beide applicaties kunnen voor gelijke activiteiten (of gelijkaardige activiteiten) gebruikt worden. Hoe ga je als organisatie hiermee om?

Door duidelijke afspraken te maken!

Als je dit als organisatie niet doet, bestaat het risico dat je verdwaalt in verschillende manieren van werken, in het niet terugvinden van informatie, in een wildgroei van methodes, in ontevreden en gefrustreerde medewerkers…

Hoe begin ik eraan? ... En niet enkel voor Teams en Outlook...

1

Welke applicatie wanneer?

Begin bij de activiteiten die via verschillende applicaties kunnen gebeuren: bepaal op een duidelijk manier welke applicatie je waarvoor wil gebruiken. Vb gesprekken voeren: hoe wil je als organisatie dat je medewerkers met elkaar "online" gesprekken voeren? Vb taken opmaken, beheren en bijhouden: hoe wil je dat je medewerkers hun werk regelen?

2

Werken met use cases

Doe bovenstaande aan de hand van use cases die het ganse bedrijf vertegenwoordigen. Vb bekijk de manieren van werken in verschillende teams gespreid over de organisatie en probeer een zekere consensus te vinden. Betrek de mensen in dit hele proces en LUISTER! Laat hun inbreng toe en hou hier rekening mee. Zorg ervoor dat de top van het bedrijf hier achter staat!

3

Bepaal de 'waarom'

Leg op voorhand duidelijk vast WAAROM je een bepaalde applicatie gaat gebruiken voor een bepaald doel en vertaal dit door concrete voorbeelden te gebruiken

4

De Try-out periode

Werk met een try-out periode en pas aan waar nodig: zodat je zeker bent dat de juiste beslissingen genomen werden

5

Eenduidige manier van werken

Voer een éénduidige manier van werken in, gebaseerd op al het voorgaande en zet geen andere kanalen open: wees strikt, duidelijk, maar benadruk nogmaals het WAAROM

6

Volg op

Volg op en zorg ervoor dat je de "niet-gewenste" manieren van werken kan onderscheppen

7

Blijf mee!

De digitale wereld verandert constant, zorg ervoor dat je continu de toepassingen screent en klaar bent om op de volgende kar te springen en begin terug bij 1. :-)

Hulp nodig? Contacteer ons!

ONZE REALISATIES

Bm1

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België

beMatrix

Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).

Lees meer
Wolfoil 2

Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen

Wolf Oil

De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Stenen

Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen

Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?

Lees meer
Kompas

De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis

Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.

Lees meer
Wie stopt met verbeteren 1

Wie ophoudt met verbeteren, zal ooit ophouden goed te zijn

Het is verleidelijk om na het behalen van succes, achterover te leunen en te genieten van het bereikte resultaat. Maar… stilstand is het begin van de achteruitgang.

Lees meer