Contact

ORGANISATIE

Continu verbeteren is een "DOE"-woord!

Katrien V

Katrien Verschoote - 14/03/2024

Consultant Procesteam

continu verbeteren

Iedereen heeft het begrip "continu verbeteren" zeker al eens gehoord maar waar draait het nu eigenlijk om? Wat wil dat zeggen, "we moeten continu verbeteren"? En is dat wel altijd het geval?

Wat is continu verbeteren?

Laat ons eerst beginnen bij het begin, wat is continu verbeteren?

Ik zie continu verbeteren meer als een filosofie, een manier van werken, een mindset maar tevens het resultaat wanneer men systematisch, op een degelijke manier te werk gaat. Het is één van de fundamenten van kwaliteitsmanagement en helpt bedrijven om resultaten te leveren op de best mogelijke manier.

Continu verbeteren richt zich op het voortdurend identificeren, evalueren en implementeren van verbeteringen. Dit gebeurt zowel binnen alle aspecten van een organisatie als op individuele activiteiten.

Waarom?

Waarom doen we aan continu verbeteren? Wat is de impact van continu verbeteren?

De kracht van continu verbeteren ligt in het feit dat, wanneer we het concept op een correcte manier introduceren en "beleven" dit leidt tot organisaties die zich makkelijk kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, beter kunnen concurreren en betere resultaten behalen.

Het doel is om een cultuur van voortdurende groei en aanpassing te creëren, zowel op persoonlijk als op organisatorisch vlak.

Blog Continu verbeteren is een doe woord

10 praktijkgerichte kenmerken

1

Iteratief

Het is een proces dat iteratief verloopt, dat wil zeggen dat het dus niet gaat om een éénmalige inspanning, maar eerder om herhaaldelijke inspanningen. Het proces verloopt cyclisch, dat wil zeggen dat we steeds dezelfde cyclus doorlopen en controleren. 
Dergelijke manier van werken creëert niet alleen een bepaalde systematiek, wat dan weer meer duidelijkheid en transparantie geeft maar leidt ook tot een houvast voor de medewerkers.

2

Datagestuurd

Het is handig wanneer je de nodige data hebt zodanig dat je acties gericht kan sturen. Op die manier vermijd je teveel giswerk of het overgebruik van intuïtieve acties. Als je data hebt, kan je die analyseren en op die manier eventuele problemen en de bijhorende verbeterpunten detecteren. Je streeft een datagestuurde besluitvorming na.

3

Klantgericht

Het is klantgericht! In elke organisatie geldt de regel dat de klant centraal staat. Zonder klant overleef je immers niet als organisatie. En hier ligt het doel van continu verbeteren, het streeft er namelijk naar om aan de verwachtingen van de klant te voldoen en/of deze zelfs te overtreffen! 
Om dit te kunnen doen, is niet alleen het begrijpen van deze verwachtingen cruciaal, ook de feedback die we krijgen van onze klanten dient verwerkt te worden. Deze feedback geeft je namelijk inzicht in welke gebieden goed verlopen en waar we kunnen verbeteren!

4

Betrokkenheid

Het eist de betrokkenheid van elke werknemer maw het is een groepsgebeuren! Elke medewerker dient aangemoedigd te worden om deel te nemen aan het verbeteringsproces. Zowel de medewerker in productie als die op kantoor, als de poetshulp als de onderhoudstechnicus, als de manager of ploegbaas…. Kortom, het creëert doorheen de organisatie een belangrijke rode draad. 
Iedereen kan immers voor zijn/haar activiteiten de meest waardevolle inzichten verschaffen, die aanleiding kunnen geven tot verbeteracties.

5

Standaardisatie

Het gaat hand in hand met standaardisatie: het vastleggen en onderhouden van gestandaardiseerde processen en procedures zorgt er immers voor dat verbeteringen na verloop van tijd blijven bestaan en niet verloren gaan door inconsistentie

6

Probleemoplossend

Het beoogt het oplossen van problemen: de voortdurende verbetering omvat het identificeren en aanpakken van problemen of hindernissen en stimuleert het vinden van oplossingen om deze aan te pakken, weg te werken en in latere instantie hopelijk ook te vermijden!

7

Lerende cultuur

Het is een lerende cultuur: organisaties die continu verbeteren hoog in het vaandel dragen, zijn dikwijls organisaties die ook een cultuur van leren koesteren. Het zijn organisaties waar men fouten mag maken, zolang men maar leert van deze fouten.
Het zijn tevens organisaties waar deze fouten worden gezien als kansen en op die manier positief belicht worden.

8

Incrementele veranderingen

Het omarmt ook kleine, incrementele veranderingen. Het moeten niet altijd grote veranderingen met veel impact zijn, het zit hem dikwijls in de details bij continu verbeteren of nog "wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd"!

9

Cultuur van continu verbeteren

Bij de implementatie van een cultuur van continu verbeteren, heeft men de steun van het leiderschap nodig: dit is essentieel om de nodige initiatieven te stimuleren. "Lead by example" mag geen dood begrip zijn en men moet tevens de nodige middelen ter beschikking stellen om de verbeterinspanningen te verwezenlijken.

10

Prestatie-indicatoren

Het vormt een perfect geheel met essentiële prestatie-indicatoren (KPI's). Deze meetgegevens worden immers gebruikt om de vooruitgang te volgen en bij te sturen waar nodig. Ze helpen ook om de impact van de verbeterinspanningen te beoordelen.

Even samengevat..

Samengevat is voortdurende verbetering een proactieve benadering om de activiteiten van een organisatie (en/of van individuen) te verbeteren en mettertijd betere resultaten te leveren.

Het vereist engagement, een engagement om:

  • voortdurend te leren
  • de focus te leggen op de behoeften van de klant
  • om zich blijvend aan te passen en te evolueren wanneer nodig en als de omstandigheden veranderen

Dus, omarm de cultuur van continu verbeteren en geniet van z’n positieve impact!

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Verbeteren

Continu verbeteren... hoe toon je dat aan?

Krijg je bij externe ISO-audits ook steevast de vraag hoe je kunt aantonen dat de organisatie voortdurend bezig is met verbeteren? Een logische vraag eigenlijk, want het is voor ieder managementsysteem een fundamentele doelstelling.

Lees meer
Verbeteren

Energie en continu verbeteren

Wat geeft jou energie op het werk? Wat slorpt jouw energie op? Twee heel cruciale vragen die perfect passen binnen het plaatje van continu verbeteren. Hoe kan je op een eenvoudige manier aan de slag met verbeteropportuniteiten door die 2 vragen te beantwoorden?

Lees meer
Doel van kms

Het doel van kwaliteitsmanagement

Efficiëntie verhogen is alvast niet het doel van kwaliteitsmanagement…dat is de verrassende conclusie van een bevraging die we recent vanuit Lumeron deden onder onze klanten en volgers. 

Wat is het doel van kwaliteitsmanagement dan wel? ​

Lees meer