STRATEGIE
De 11 spelers van de operationele strategie
Abdon Moens - 31/05/2021
CEO - Advisor Bedrijfsstrategie
JAP - jaaractieplan
lean
OPEX
professionaliseren
change management
11 eenvoudige stappen richting een krachtig operationeel plan
De ‘operationele activiteiten (operations)’ van een bedrijf zijn deze activiteiten waardoor een product of dienst wordt geproduceerd en geleverd.
De zeven hoofdthema’s binnen operations zijn:
- Productmanagement
- Managen van de supply chain
- Voorraadbeheer
- Forecasting
- Planning
- Kwaliteitsmanagement
- Planning en beheer van faciliteiten
Maar hoe vertalen die zich in een strategisch plan?
Bedrijfsstrategie ligt aan de basis van de operationele strategie
Het operations management is de rol die de planning, de uitvoering en het toezicht op deze thema’s uitvoert. De operations manager is m.a.w. verantwoordelijk voor het managen van de mensen en middelen die nodig zijn om de goederen en diensten van het bedrijf te produceren.
Een goede operationele strategie bevat een plan waarin hij/zij op een transparante wijze specifieert op welke wijze operations de bedrijfsstrategie zal ondersteunen. De operationele strategie biedt immers perspectieven om producten, diensten en processen te verbeteren.
Om tot een weloverwogen operationele strategie te komen beginnen we met het vastleggen van de bedrijfsstrategie waarin we doelstellingen vastleggen, zoals rendement op investering (ROI), verwachte winst en groei,... . Vervolgens leiden we hieruit de commerciële en marketingstrategie af, waarin eerst de visie vastleggen rond klantensegmenten, standaardisatie versus maatwerk, innovatieniveau, en leider versus volger,… . Om dan te bepalen wat de gewenste impact is van deze visie op kwaliteit, prijs, leveringssnelheid, ontwerp en customer service,… .
De termijnvisie van de operationele/productiestrategie
Hierop baseren we dan de operationele/productiestrategie. Deze omvat een termijnvisie op :
- de locatie, de grootte en het type van de beschikbare faciliteiten;
- de vereiste vaardigheden en talenten van de werknemers;
- het gebruik van technologie, speciale processen die nodig zijn, speciale apparatuur; en
- methoden voor kwaliteitscontrole.
- Het betrekken van medewerkers bij de uitrol van de strategische keuzes
11 stappen naar een krachtig strategisch operationeel plan
Hieronder geven we 11 eenvoudige stappen voor het schrijven van een krachtig strategisch operationeel plan:
- Kies de juiste mensen rondom u: Selecteer degenen met de juiste kennis om het operations strategieplan, soms gewoon een operations plan genoemd, samen te stellen.
- Bestudeer & begrijp de bedrijfsstrategie
- Identificeer risico's en hoe u deze zult bewaken
- Definieer meetbare operationele doelen: Deze moeten overeenkomen met de ambities uit de bedrijfsstrategie. Zorg ervoor dat de stakeholders inspraak hebben en akkoord gaan.
- Zorg voor focus in uw plan.
- Denk met een open geest & werk diverse benaderingen uit om doelstellingen te bereiken
- Werk visueel: gebruik flowcharts en andere grafieken om e.e.a. begrijpelijk te maken.
- Werk een operationele budget uit en verwijs ernaar in uw operationeel strategisch plan. Toon de beweegredenen voor belangrijke begrotingsposten, vooral grote uitgaven.
- Houd uw publiek voor in gedachten: Schrijf zo dat zij het zullen begrijpen. Het plan draait allemaal om communicatie.
- Bouw flexibiliteit in: Leg uit hoe u uw activiteiten kunt aanpassen op basis van een veranderende markt.
- Wacht niet op perfectie. Zoiets bestaat niet. Zodra je je operationeel plan uitrolt, veranderen er dingen. Zodra je 80 procent van je plan hebt, begin je het uit te rollen.
Herkent u zich in bovenstaande?
Hoeveel van de 11 spelers had u al op het veld ingezet? Tijd om als trainer uw operationele ploeg verder klaar te stomen.
ONZE REALISATIES
Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerDe uitdaging van Firma X
Firma X
Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
De drie componenten in bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering beslaat meer dan één specifieke component. Te eng werken in één gebied leidt niet tot succes. Drie componenten spelen mee.
Lees meerDe 'Formule van resultaat'
Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?
Lees meerHoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?
Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….
Herkenbaar?
Lees meer