ORGANISATIE
Business excellence & het perpetuum mobile

Abdon Moens - 18/05/2024
CEO - Advisor Bedrijfsstrategie
Bedrijfsstrategie
Efficïent werken
continu verbeteren
samenwerken
Op weg naar geborgde verbetering
Als men me vraagt wat Lumeron eigenlijk doet dan is mijn antwoord vaak "organisaties in beweging brengen en in beweging houden". Omdat dit antwoord voor velen niet volstaat of nog vragen oproept geef ik meestal onderstaande tekst en uitleg.
Elk bedrijf wil resultaten behalen, niet enkel op kort termijn maar ook op langere termijn. M.a.w. we vinden dat een bedrijf pas geholpen is als het er in slaagt haar resultaten op een continue manier te blijven verbeteren.
We kunnen een bedrijf immers instrumenten, technieken en kennis aanreiken maar deze zijn maar zo goed als de manier waarop de medewerkers gemotiveerd zijn/worden om deze technieken in de dagelijkse praktijk te gebruiken. Om dit te bereiken maakten we bij Lumeron werk van volgende zaken:
We werkten een integrale of holistische aanpak uit. We maken hier een duidelijk onderscheid tussen 3 componenten in bedrijfsvoering, nl:
- De TECHNISCHE component: instrumenten, technieken, aanpakken, competenties, technologie.
- De MANAGEMENT - component met focus op RICHTING geven, SNELHEID verzekeren, DOEN DOEN door:
- Definiëren en doorvertalen van bedrijfsdoelstellingen tot op team- en / of individueel niveau.
- Gedisciplineerd uitvoeren van Plan-Do-Check-Act rituelen met focus op resultaat en snelheid.
- Borgen van een oplossingsgericht escalatieproces.
- De GEDRAGS - component met focus op:
- Inspirerend, gedeeld, geëngageerd, motiverend leiderschap.
- Teamwerk over de grenzen heen.
- Coaching van individuen, teams, organisatie naar zelfmanagement.

We zorgen ook voor een duurzame aanpak. We spelen perfect in op de anatomie van een organisatie:
- Instrumenten, technieken, aanpakken zijn NOODZAKELIJK maar niet voldoende om succes te hebben en te behouden.
- HOE dit alles efficiënt en effectief gebruikt wordt is de hefboom voor continue resultaatsverbetering. Lumeron beschouwt dit als het' brein' van de organisatie, gedreven door de 3 G's:
- Go & See: ga naar de werkvloer en observeer .
- Get the problem: begrijp het probleem, de hindernis, de opportuniteit om te verbeteren door het te voelen, horen, zien.
- Grasp the root cause: zoek en vind de grondoorzaak, samen met de betrokkenen.
- Maar er is meer. Zonder het 'hart' dat klopt kan een organisatie niet leven. Dit hart wordt gedreven door 3 P's:
- People: het zijn de mensen die het verschil maken, die de instrumenten, technieken, … gebruiken. Hun kennis, kunde EN motivatie, energie en goesting zijn cruciaal voor succes.
- Passion: de basis voor een continue honger naar meer.
- Patience: om de 'hart'conditie goed te krijgen en te houden is continue training nodig en geduld.

SAMENGEVAT
- De visie van Lumeron op het domein van Business Excellence is klaar en duidelijk. We zijn ervan overtuigd dat Operations, Productie, SCM, .. geen kost maar een competitief voordeel zijn.
Om deze visie waar te maken baseert Lumeron zich in haar aanpak op 3 belangrijke basisprincipes:
Principe 1: Werken aan Business Excellence heeft een start, maar GEEN einde. Het is een reis van 'continu verbeteren'.
Principe 2: we passen de juiste instrumenten toe met directe betrokkenheid van de medewerkers, waarbij we steeds bewust zijn van het onderscheid tussen de 3 componenten van (goede) bedrijfsvoering (zie hierboven).
Principe 3: Lumeron begeleidt, faciliteert, coacht ….We geven geen brood, we leren bakken!! Zo kunnen we stap voor stap, op het juiste moment en met een comfortabel gevoel afstand nemen, omdat we samen met de klant er in slagen om de nodige verandering in de Dagelijkse Natuurlijke Activiteit (DNA) van de organisatie te krijgen. Het gaat bij ons niet om verbetering, maar om 'geborgde' verbetering (het Perpetuum Mobile).
- Om deze boeiende reis met succes te starten en te continueren heeft Lumeron, als gids, de nodige middelen in de rugzak zodat we niet verloren lopen en onze basisprincipes blijven heiligen.
Interesse voor meer? Geef gerust een seintje …
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Business Development is geen sales
Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?
Lees meer
Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen
Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?
Lees meer
De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis
Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.
Lees meer