Contact

MGTSYSTEMEN

Het ABC van Quality en Mercedes EQ

Peter L

Peter Lamote - 25/02/2022

Senior Consultant Procesteam

continu verbeteren

kwaliteitsmanagement

professionaliseren

​change management

Wat hebben Mercedes EQ en het ABC van Quality met elkaar gemeen?

Mercedes zet met zijn nieuwe elektrische wagens EQA, EQB en EQC de toekomst in, maar wat heeft dat te maken met Quality Assurance, Quality Beheersing en Quality Control?

Ogenschijnlijk niets, maar laten we hier toch even dieper op inzoomen. Want ook in kwaliteitsdenken kan in A-B-C denken, een stap zijn in het professionaliseren van de kwaliteit in uw bedrijf.

Abc binnen kwaliteit

Quality Assurance

QA of Quality Assurance zorgt ervoor dat activiteiten en processen binnen een organisatie inzichtelijk en transparant worden gemaakt.
We leggen de manier van werken vast in procesbeschrijvingen en procesflows.
We zorgen ervoor dat iedereen de manier van werken kent en dat de kennis wordt gedocumenteerd.
Hierdoor kan een organisatie de kennis ook vasthouden en staat het sterker bij het uitvallen of vertrekken van medewerkers.
​Het inzichtelijk maken brengt tevens aan het licht waar zwakke plekken in het proces zitten of waar efficiënte verbeteringen mogelijk zijn.

Quality Beheersing

Via QB of Quality Beheersing zorgen we ervoor de processen op een gestructureerde manier uit te voeren.
Een gedegen hulpmiddel hierbij is het zogenaamde wiel van Deming, dat we ook kennen onder de benaming PDCA.
PDCA staat voor Plan-Do-Check-Act.
​In de plan fase bepalen we de activiteiten. In de Do fase rollen we de actie uit. Vervolgens controleren we of de actie het gewenste resultaat oplevert en zo nodig sturen we bij in de Act-fase.

Quality Controle

Tijdens of ultimo op het einde van het proces voeren we een QC of Quality controle uit om ons ervan te vergewissen dat het straks geleverde product of dienst voldoet aan de verwachtingen en eisen van de klant.
Staat onze kwaliteitscontrole niet op punt, dan bestaat de kans dat afwijkende producten of diensten doorglippen tot bij de klant en lopen we het risico op klachten.
​Claims behandelen en klachten fixen kost geld, dus dat doen we liever niet.

A-B-C

Wist je dat A-B-C ook nog in een andere betekenis een niet onbelangrijke rol speelt bij het implementeren van verandering?
- Autonomie
- Betrokkenheid
- Competenties
Maar dan zitten we terug op een ander thema, meer specifiek het "power-luik" waarbij medewerkers engageren een boost krijgt.

Lessons learned

Zoals de prijs van Mercedes EQC hoger ligt dan van EQB en EQA, zo ligt de kost(prijs) om in te grijpen in het product of in het proces als er al klachten zijn stukken hoger dan bij het ontwerp of tijdens het in kaart brengen van het proces.

We kunnen dus maar beter leren van onze fouten en van de dingen die we goed hebben gedaan.
​Het documenteren in lessons learned en best practises zorgt voor een borging naar de toekomst.

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Klimaat 1

De impact van het Climate Change Amendement

Mogelijks heb je het al ergens gelezen of gehoord dat ISO voor diverse normen een Climate Change Amendement heeft gepubliceerd. Wat betekent dit concreet?

Lees meer
Blog continu verbeteren vs2

Kleine stappen naar een gemeenschappelijk doel, dat is continu verbeteren

Continu verbeteren kunnen we omschrijven als dagelijks met alle medewerkers kleine stappen zetten naar een gemeenschappelijk doel, resultaten verbeteren in functie van de tijd.

Lees meer
Newtons cradle 256213 1280

Business excellence & het perpetuum mobile

"Als men me vraagt wat Lumeron eigenlijk doet dan is mijn antwoord vaak " organisaties in beweging brengen en in beweging houden". Omdat dit antwoord voor velen niet volstaat of nog vragen oproept geef ik meestal extra tekst en uitleg.": zegt Abdon Moens - CEO Lumeron

Lees meer