MGTSYSTEMEN
De sleutel tot Operational Excellence vind je bij de klant
Stefanie Spessart - 08/09/2020
continu verbeteren
lean
OPEX
professionaliseren
change management
Operational Excellence implementeren ... begint bij je klant
Operational excellence implementeren begint met te weten wat je klant wil en hoe je deze behoefte kan invullen. Op zich klinkt dit logisch, maar is het ook simpel te realiseren? Operational excellence is een groeipad. Je kan geen stappen overslaan.

Is Operational Excellence een concrete houvast om te verbeteren?
In een eerste maturiteitsfase van operational excellence ligt de focus op transparantie binnen de organisatie en de kwaliteit van het product of dienst. In deze fase moet het voor iedereen in de organisatie duidelijk zijn wat de klanten willen en wat de rol van elkeen hierbij is.
Een volgende maturiteitsfase moet resulteren in meer betrouwbare, gestandaardiseerde en schaalbare processen met focus ‘flexibiliteit’ – zowel in leversnelheid als in productmix.
In de laatste fase is iedereen betrokken om te verbeteren wat reeds gerealiseerd is. Niet harder maar slimmer werken is hier de boodschap.
" Bij Lumeron ondersteunen we Operational Excellence trajecten.
We bepalen de maturiteitsfase via onze operations scan om van daaruit samen met uw medewerkers de juiste weg af te leggen."
Managen van 'de change'
Naast deze ‘organisatorische en procesmatige’ benadering is er een even belangrijke ‘change’ kant binnen Operational Excellence. Bij het doorlopen van deze maturiteitsfasen krijgen we ook te maken met emotionele, leidinggevende, culturele aspecten die we kanaliseren en oplossen. Zo bijvoorbeeld moeten fouten bespreekbaar worden gemaakt, is er een ‘andere’ discipline nodig voor het naleven van de nieuwe afspraken, moeten leiders meer als coach dan als vakman kunnen opereren, … etc.
Deze ‘change’ binnen operational excellence is zeker zo belangrijk als de procesmatige kant. Het impacteert iedereen in de organisatie (directie, management, teamleiders, medewerkers,...). Daarom kan een operational excellence project nooit een top down benadering alleen zijn. Het is ook geen korte termijn traject.

Operational Excellence is moeilijk... of niet?
Als we van de definitie vertrekken dat operational excellence gaat over het verbeteren van processen is het belangrijk om je ambities juist te leggen.
Zijn er nog issues ivm kwaliteit en transparantie van processen, dan moet je hier eerst mee starten. Thema’s als verbeteren van de flexibiliteit, continu verbeteren moeten dan nog wat in de ijskast. Eenmaal de tijd rijp is, gaat de ijskast terug open en nemen we de volgende stap.
Masterclass Operational Excellence
Wil je zelf aan de slag richting Operational Excellence maar is het pad ernaartoe nog onduidelijk. Organiseer de 2-daagse masterclass Operational Excellence bij u in-company.
Meer weten?
Contacteer ons gerust, of vraag uw operations scan aan. Wij helpen u graag verder.
ONZE REALISATIES

Strategische kapstokken bieden richting
A.C.B. (Advanced Circuit Boards)
Als toonaangevende Europese speler in de productie van hoogwaardige printplaten maakte A.C.B. duidelijke strategische keuzes.
Lees meer
Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meerINSPIRATIEBLOG

OBEYA - Een krachtig visueel managementsysteem voor projectopvolging
Lees meer
Lumeron, de drone die jouw bedrijf naar nieuwe hoogtes brengt
Als we een drone vergelijken met onze aanpak richting bedrijfsstrategie en operationele optimalisaties, waar zouden we dan uitkomen?
Lees meer
Hoe maak je een Makigami proces map?
Heb je ooit het gevoel gehad dat je bedrijfsprocessen inefficiënt, verspillend of onduidelijk zijn? Wil je weten hoe je ze kunt optimaliseren, stroomlijnen en automatiseren?
Lees meer