STRATEGIE
Een bedrijfsstrategie is meer dan lijntjes tekst

Peter Lamote - 25/05/2023
Senior Consultant Procesteam
Bedrijfsstrategie
Efficïent werken
change management
continu verbeteren
Doelen van het bedrijf
Een bedrijfsstrategie formuleren lijkt voor de één simpel, voor de ander dan weer overbodig want het zit in ’t hoofd en voor nog een ander toch een klus van zwoegen en zweten. Maar finaal bepaalt een bedrijfsstrategie het plan om de doelen van het bedrijf te bereiken.
Zonder strategie is er geen richting. En zit de strategie enkel in het hoofd van de CEO dan is het lastig om het team mee te krijgen.
Hoe definieer ik een bedrijfsstrategie op een pragmatische manier?
Om een bedrijfsstrategie op een pragmatische manier te definiëren, kan het helpen om de volgende stappen te volgen:
- Identificeer de doelen van het bedrijf: Voordat je een bedrijfsstrategie kunt definiëren, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld het verhogen van de winst of het vergroten van de marktaandeel zijn.
- Analyseer de interne en externe omgeving van het bedrijf: Maak een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) om de interne en externe factoren te identificeren die van invloed kunnen zijn op het bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld de financiële positie, de concurrentie, de marktontwikkelingen of de wet- en regelgeving zijn.
- Kies een strategie: Gebaseerd op de doelen van het bedrijf en de analyse van de interne en externe omgeving, kun je een strategie kiezen die het beste aansluit bij de situatie van het bedrijf. Er zijn verschillende strategieën om uit te kiezen, zoals bijvoorbeeld een kostenleiderschapsstrategie, productleiders- of een customer intimacy strategie.
- Formuleer een (meerjaren) actieplan:
- Maak een plan met concrete stappen die nodig zijn om de gekozen strategie te implementeren. Houd hierbij rekening met de beperkingen en mogelijkheden van het bedrijf
- Vertaal dit actieplan door naar alle procesverantwoordelijken
- Maak een jaaractieplan voor het komende jaar
- Meet de vooruitgang: Het is belangrijk om de vooruitgang te meten om te kijken of de gekozen strategie succesvol is. Maak daarom duidelijke doelen en key performance indicators (KPI's) om de vooruitgang te kunnen meten.
Hoe monitor ik de vooruitgang van de strategische acties?
Eenmaal de strategische acties bepaald zijn, is het ook van belang om deze structureel op te volgen. Anders vaar je terug blind en merk je op het eind van het jaar dat er weinig vooruitgang is geboekt, of nog erger, dat de strategische koers absoluut niet is gevolgd.
Er zijn verschillende manieren om de vooruitgang van strategische acties te monitoren:
- KPI's (Key Performance Indicators): Stel specifieke, meetbare doelstellingen op en gebruik indicatoren om de vooruitgang te meten. Bijvoorbeeld, als het doel is om de verkoop te verhogen, kunnen de KPI's omvatten het aantal verkopen, de omzet en de winstmarge.
- Dashboards: Maak gebruik van dashboards om real-time informatie over de prestaties van het bedrijf te volgen en te visualiseren. Dashboards kunnen helpen bij het identificeren van trends en uitdagingen en het bepalen van vervolgacties.
- Regelmatige rapportages: Maak regelmatig rapportages van de vooruitgang en deel deze met relevante stakeholders, zoals het management en de medewerkers.
- Meetbare acties: Zorg ervoor dat elke strategische actie die wordt ondernomen meetbaar is, zodat de vooruitgang eenvoudig kan worden gevolgd.
- Evaluatie- en bijsturingsprocessen: Voer regelmatige evaluaties uit om te bepalen of de strategische acties effectief zijn en stuur zo nodig bij.
Belangrijk is om een systeem te hebben waarbij de vooruitgang van de strategische acties op een gestructureerde manier wordt gevolgd, zodat het bedrijf snel kan reageren op veranderingen en bijsturingen

ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Wie ophoudt met verbeteren, zal ooit ophouden goed te zijn
Het is verleidelijk om na het behalen van succes, achterover te leunen en te genieten van het bereikte resultaat. Maar… stilstand is het begin van de achteruitgang.
Lees meer
Lumeron en Dr. House: Meesters in het Oplossen van Complexe Raadsels
Wanneer je denkt aan complexe medische raadsels, dan is Dr. Gregory House ongetwijfeld een naam die naar boven komt. Wist je dat er een link is met de Lumeron aanpak?
Lees meer
Digiwatte...?
Digitalisatie….is de dag van vandaag hèt "buzz"woord. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven en moeten we meegaan in deze "trend"?
Lees meer