Contact

PROCESSEN

Het concept van kwaliteitsborging: slot op de deur

Bart H

Bart Hoornaert - 12/01/2023

Operationeel verantwoordelijke & Teamlead Procesteam

continu verbeteren

kwaliteitsmanagement

processen optimaliseren

Stop de kwaliteitsproblemen en borg structureel betere resultaten

Miserie, miserie, miserie… de klantenklachten swingen de pan uit. Het ene probleem na het andere en we krijgen het niet gestopt. Iedereen loopt en vliegt om de brandjes te blussen, maar we kunnen het niet bijbenen. In plaats van continu verbeteren is het eerder continu aan het verslechteren…

Een organisatie die in deze modus zit kan maar beter actie ondernemen om te vermijden dat de klanten op korte termijn allemaal andere oorden opzoeken. Maar hoe pak je zoiets gestructureerd aan? Hoe bouw je kwaliteitsborging in?

Kwaliteitsborging in 10 stappen via het slot op de deur orig

Helaas bestaat er geen magisch tovermiddel die een volledige productieomgeving van vandaag op morgen perfect op punt stelt. Kwaliteitsborging kost tijd en doorloopt een aantal stappen. Toch is het van belang om ‘het bloeden’ zo snel mogelijk te stoppen. Dit met als enige doel: Enkel nog correcte producten leveren aan onze klanten.

Beheers kwaliteit in elke processtap met een doordacht 10-stappenplan

Continu verbeteren is een logisch begrip. Vandaag is beter dan gisteren. Soms veel beter, soms een beetje beter, en misschien vreemd genoeg soms ook even een beetje slechter maar daar leren we weer uit om meteen die fouten nooit meer te maken.

Toch kan je er niet zomaar aan beginnen. Er is geen gouden regel, maar we geloven sterk in volgende 10 stappen:

  1. Registreer bij het slot-op-de-deur op eenvoudige wijze alle vaststellingen.
  2. Capteer de inputs van de klant zo duidelijk mogelijk. En onthoud hierbij de definitie van een klacht: “elke uitdrukking van ontevredenheid van een klant over de kwaliteit van de producten en dienstverlening”. En analyseer deze ook volgens het 80/20 principe.
  3. Zorg voor duidelijke identificatie van de Niet-OK producten. Zo maak je de problemen ook visueel.
  4. Koppel die vaststellingen terug naar de productieleiding, en medewerkers met eenvoudige informatie op de productievloer. Geen fancy systemen, maar eenvoudige soms zelf manuele informatieborden, en bespreek die punten ook met het team.
  5. Werk met Goed/Fout éénpuntslessen om de specifieke medewerkers de juiste werkwijzen bij te brengen.
  6. Laat werkpostverantwoordelijken meedenken bij het verbeteren van de werkwijzen en opmaken van duidelijke werkinstructies.
  7. Definieer per stap de nodige controlepunten. Niet enkel wat er te controleren valt maar ook
    • Hoe
    • Aantal stuks te controleren
    • Met welke controlemiddelen
    • Wat te doen bij vaststelling van fout
    • Wie is eindbeslisser
  8. Installeer kwaliteitscontrole in de lijn. Niet enkel door de operatoren, maar ook door kwaliteitsmedewerkers die volgens een gestructureerd plan extra kwaliteitschecks uitvoeren. Alhoewel werken met een gestructureerd plan belangrijk is, is het ook van belang om de regelmaat niet te strikt te zetten. Anders ontstaat soms terug de laksheid bij operatoren onder de noemer ‘de kwaliteitscontroleur is vandaag al geweest’. Het verrassingseffect mag dus zeker aanwezig zijn. En stelt de kwaliteitscontroleur iets vast, dan is het van belang om samen met de werkpostverantwoordelijken vooral te kijken naar het ‘waarom’… ‘waarom hebben we in ons proces een mogelijkheid ingebouwd zodat de operator een fout kan maken’. Al te vaak zien we nog dat er meteen gewezen wordt naar de operator die ‘weer eens gemist’ heeft. Ja je mag een zeker eergevoel verwachten, maar de kans om een fout te maken wegnemen is zeker even belangrijk.
  9. Problemen die veelvuldig voorkomen hebben nood aan een gestructureerde aanpak met een klein projectteam. Neem niet teveel hooi op de vork, maar kies per maand één topic uit die je met het team in 4 weken tijd de wereld wil uitwerken.
  10. Spreek duidelijke escallatieprocedures af met het management om bij afwijkingen samen de juiste keuzes te maken.

Ontdek meer

Benieuwd hoe je het concept van kwaliteitsborging kan vertalen naar je eigen organisatie? Lumeron organiseert in-company opleidingen rond deze aanpak. Op specifieke momenten zijn er ook open opleidingen. Meer hierover in onze opleidingskalender.

ONZE REALISATIES

ACB foto 2

Strategische kapstokken bieden richting

A.C.B. (Advanced Circuit Boards)

Als toonaangevende Europese speler in de productie van hoogwaardige printplaten maakte A.C.B. duidelijke strategische keuzes.

Lees meer
DSC02851

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België

beMatrix

Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Obeya 1

OBEYA ondersteunt projectopvolging

Een OBEYA (Japans voor ‘grote kamer’) of War Room is een krachtig visueel managementsysteem dat teams helpt om sneller en efficiënter beslissingen te nemen.

Lees meer
Drone

Lumeron, de drone die jouw bedrijf naar nieuwe hoogtes brengt

Als we een drone vergelijken met onze aanpak richting bedrijfsstrategie en operationele optimalisaties, waar zouden we dan uitkomen?

Lees meer
Blog makigami 2

Hoe maak je een Makigami proces map?

Heb je ooit het gevoel gehad dat je bedrijfsprocessen inefficiënt, verspillend of onduidelijk zijn? Wil je weten hoe je ze kunt optimaliseren, stroomlijnen en automatiseren?

Lees meer