Contact

PROCESSEN

Het procesmodel: De kracht van het visuele

Katrien V

Katrien Verschoote - 15/02/2021

Consultant Procesteam

continu verbeteren

kwaliteitsmanagement

processen optimaliseren

professionaliseren

Het procesmodel De kracht van het visuele

Als kind leer je, aan de hand van visuele voorstellingen gaandeweg schrijven, rekenen, tekenen, …

Beeld je een wereld in zonder die tekeningen, afbeeldingen, foto’s… het zou het leven toch wat ingewikkelder maken, niet?
Eigenlijk is dit hetzelfde voor een organisatie en de manier waarop een organisatie werkt. Hoe kan je makkelijk uitleggen hoe jouw organisatie werkt?

Een waargebeurd verhaal rond het procesmodel

Ik nam de proef op de som: mijn zoontje was 7 jaar, toen hij wilde weten waar ik werkte en wat ik precies deed.
Om het hem klaar en duidelijk uit te leggen, nam ik het procesmodel van mijn organisatie erbij en legde ik uit hoe we van een klantenvraag naar de levering van ons product kwamen en waar ik in deze ketting betrokken was.

Hij bekeek, verwerkte en stelde wat vragen.

Een week later hoorde ik hem aan zijn vriend uitleggen wat ik deed en ik was enigszins verbaasd over hoe goed hij alles begrepen had. Toen ik hem daar achteraf een “dikke duim” voor gaf, zei hij: “maar mama, het is toch poepsimpel…” en hij legde me het procesmodel van mijn bedrijf uit en wist exact waar ik een rol in speelde. Hij zag het visueel voor zich en dat maakte het voor hem echt gemakkelijk.

Dat is de echte kracht van een afbeelding: het geeft duiding, het verklaart, het maakt duidelijk. Het is net zo met een procesmodel. Ik zou zelfs durven verder gaan, als je de manier van werken van jouw bedrijf niet “kan” tekenen, dan is er waarschijnlijk werk aan de winkel.​

Procesmodel is verhelderend

Hoe leg ik simpel uit hoe onze organisatie werkt?

Ik heb ondervonden dat een aantal bedrijven worstelen met dit “simpel” gegeven: de werking van hun bedrijf op het hoogste niveau voorstellen of uittekenen hoe hun producten/diensten van aanvraag tot bij klanten geraken.

Nochtans biedt dit high level overzicht een bron van informatie:  Je bekijkt het bedrijf met een kritische blik en vraagt je af welke radartjes (processen) je echt nodig hebt. Daarna vraag je je af hoe alle radartjes met elkaar verbonden zijn en tot een geheel komen. Misschien ontdek je radartjes die nergens een connectie mee hebben of ontdek je zaken die ontbreken (verbindingen die abrupt stoppen of nergens toe leiden). Dit beeld creëren lijkt misschien banaal, maar heeft al voor diverse bedrijven als eyeopener gediend.

Als je de manier van werken van jouw bedrijf niet kan tekenen,
dan is er werk aan de winkel.
Katrien Verschoote - consultant Lumeron

Een procesmodel is meer dan een afbeelding

Managementprocessen

Je creëert niet alleen een afbeelding, je creëert inzicht in je organisatie en het doet je nadenken over de essentiële onderdelen om je bedrijf te laten draaien.

Dus, als je nog eens twijfelt over het nut van bepaalde activiteiten, neem je procesmodel er eens bij en kijk hoe dit in het geheel past. En wees niet bang om dit elke keer met een kritische blik te bekijken.

ONZE REALISATIES

Kind en beer

Pleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365

Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel

Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.

Lees meer
Cases Firma X

De uitdaging van Firma X

Firma X

Welke uitdagingen helpt Lumeron oplossen? Ontdek een aantal concrete projectbeschrijvingen van onze klanten. Dit maakt het allemaal nog iets concreter.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Dragonfly3

De drie componenten in bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering beslaat meer dan één specifieke component. Te eng werken in één gebied leidt niet tot succes. Drie componenten spelen mee.

Lees meer
Blog de formule van resultaat

De 'Formule van resultaat'

Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?

Lees meer
Spoor

Hoe houd je de continu verbetersystematiek duurzaam?

Je kent het vast wel: we hebben een aantal acties ondernomen ter verbetering van onze werkwijze en in het begin is iedereen enthousiast en houden we nauwgezet onze vorderingen bij. Na enkele weken begint alles wat te verwateren en na enkele maanden zitten we alweer in hetzelfde stramien als voordien….

Herkenbaar?

Lees meer