STRATEGIE
Hoe doelstellingen bereiken: het 15 stappen migratiepad

Katrien Verschoote - 31/05/2022
Consultant Procesteam
continu verbeteren
JAP - jaaractieplan
professionaliseren
change management
Doelstellingen en JAP's - jaaractieplannen behalen
Of het nu over uw privé of bedrijf gaat, we hebben allemaal doelstellingen.
En dikwijls worden die doelstellingen jaar na jaar herhaald (denk maar aan de goede voornemens bij het begin van een nieuw jaar….) en beschreven in een JAP - jaaractieplan.
Soms is het ook nodig om doelstellingen bij te stellen, maar andere keren ontbreekt het ons aan de kracht om doelstellingen te bereiken. En het is vooral dan, dat we nood hebben aan een houvast: hoe moet ik te werk gaan om (eindelijk) eens mijn doelstellingen te bereiken?
Met andere woorden hoe maken we werk van onze JAP's - jaaractieplannen?

Hoe kan je werk maken van je doelstellingen en/of JAP's - jaaractieplannen?
Door een migratiepad op te stellen!
En hierbij kan je vertrekken vanuit 2 standpunten:
- Ofwel vertrek je vanuit de doelstellingen (TO BE)
- Ofwel vertrek je vanuit het “nu” (AS IS)
Bij beide bekijk je: wat moet ik hier en nu doen/wijzigen om daar te geraken?
Het migratiepad naar de doelstellingen uit het JAP-jaaractieplan
- Eerst leg je je doelstellingen op een duidelijke en meetbare manier vast hiervoor kan je gebruik maken van een JAP - jaaractieplan
(de term SMART kent iedereen wel!): het is dàt wat ik ga bereiken en je houdt je hieraan voor de tijd die je bepaalde (de T van SMART).
Dit is een zeer belangrijk punt: je gaat in die tussenperiode NIET afwijken van de gestelde doelstelling!
vb. ik wil 5 kg gewicht verliezen tegen 20 dec 2022
vb. Ik wil mijn omzet met 3% (tov 2021) verhogen op productlijn x tegen 31/12/2022 - Je maakt een overzicht van alle huidige topics die moeten wijzigen in functie van de nieuw gewenste situatie. Alles wat impact heeft (rechtstreeks of onrechtstreeks) moet je de revue laten passeren en beoordeel je. Je kan hiervoor een eenvoudig systeem gebruiken, waarbij je rekening houdt met de mate van impact iets heeft op je doelstelling.
- Daarna pak je eerst de quick wins aan: vertaal de quick wins naar concrete acties en just do it! Quick wins zijn gemakkelijk te wijzigen acties/zaken/activiteiten en die toch een impact hebben op je doel. Vergeet ook hiervoor niet vast te leggen wat het gewenste resultaat van deze quick win is! (anders kan je nooit nagaan of dit resultaat bereikt werd)
- Je volgt de implementatie van de quick wins op! Het is niet omdat je “iets” aangepast hebt, dat het daarom nu vanzelf moeiteloos gaat lopen. Neen, je moet dit toch een tijdje monitoren.
- Ook zorg je ervoor dat je de quick wins borgt: door te checken of het beoogde resultaat bereikt is (meten is ook hier weten!) en door bij te sturen waar nodig.
- Ondertussen vertaal je de Middellange en Lange termijn doelstellingen naar concrete actiepunten.
- Voor elk van die actiepunten bepaal je het volgende:
- De “definition of done”: wanneer is het actiepunt geslaagd, afgerond? Wat wil ik concreet bereiken met die actie? Welk resultaat moet ik behalen?
- hoeveel tijd zal de uitvoering in beslag nemen
- wat is de impact van het actiepunt op de klant
- wat is de impact van het actiepunt op de organisatie
- Je prioritiseert de actiepunten (dit kan je doen door vb te kijken naar de impact op de klant en/of de impact op de interne organisatie) – kijk ook naar de impact het heeft op je concrete doelstelling!
- Je stelt een REALISTISCH actieplan op en klopt ook hier af op de scope
- Als de acties uitgevoerd zijn of de geplande datum is bereikt, scoor je het resultaat: voldoet aan de “definition of done” of niet en je neemt aangepaste acties
- Telkens een resultaat gehaald is, borg je dit resultaat! (borgen betekent tevens dat je het keer op keer evalueert en aanpassingen invoert wanneer nodig!)
- Wanneer de einddatum behaald is voor je doelstelling (herinner je nog de T van SMART 😊 ) beoordeel je alles wat tot dan toe werd uitgevoerd. Well done als alle actiepunten afgerond zijn èn de beoogde doelstelling gehaald werd binnen de vooropgestelde termijn. Je gaat na of je uiteindelijke “vastgeklikte” doelstelling werd behaald.
=> Dus op 20 dec 2022 ga ik na of ik inderdaad 5 kg ben afgevallen
=> en op 31/12/2022 bereken ik of mijn omzet voor productlijn x met 3% werd verhoogd tov 2021 - Indien de doelstellingen niet bereikt zijn ga je na waarom niet. Let op dit kan zowel in negatieve zin (ik ben 3,9 kg afgevallen of mijn omzet is met 1.5% gestegen) zijn als in positieve zin (ik viel 6 kg af en mijn omzet is met 3.5% gestegen). In beide gevallen wil je weten wat dit heeft veroorzaakt. Je legt deze “lessons learned” vast.
- Nu ga je aan de slag om het vervolg te bepalen: ofwel stel je de oude doelstellingen bij, ofwel houd je het oorspronkelijk doel en gebruik je de lessons learned om de nodige acties bij te sturen.
- ... En zo begin je opnieuw bij 1.

Houd vol! En bereik zo de doelstellingen uit je JAP - jaaractieplan!
Dit pad leg je steeds opnieuw af, want eens al je acties gedaan zijn (en definitief “afgeklopt” zijn), moet je ofwel nieuwe doelstellingen definiëren ofwel je acties regelmatig evalueren.
Zoals je kan lezen is er qua logica eigenlijk niets moeilijk aan het werken richting het behalen van doelstellingen.
De uitdaging zit hem in het volhouden ervan. Als je de doelstellingen zo kiest dat ze ook écht iets voor jou en de organisatie betekenen, dan verhoogt dit meteen de motivatie. En zeker in bedrijfscontext is dat een belangrijke.
Wij kunnen jullie hierbij helpen! Laat ons samen aan de slag gaan!
ONZE REALISATIES

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België
beMatrix
Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).
Lees meer
Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen
Wolf Oil
De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.
Lees meerINSPIRATIEBLOG

Wie ophoudt met verbeteren, zal ooit ophouden goed te zijn
Het is verleidelijk om na het behalen van succes, achterover te leunen en te genieten van het bereikte resultaat. Maar… stilstand is het begin van de achteruitgang.
Lees meer
Lumeron en Dr. House: Meesters in het Oplossen van Complexe Raadsels
Wanneer je denkt aan complexe medische raadsels, dan is Dr. Gregory House ongetwijfeld een naam die naar boven komt. Wist je dat er een link is met de Lumeron aanpak?
Lees meer
Digiwatte...?
Digitalisatie….is de dag van vandaag hèt "buzz"woord. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven en moeten we meegaan in deze "trend"?
Lees meer