MGTSYSTEMEN
Kritische succesfactoren
Abdon Moens - 04/04/2022
CEO - Advisor Bedrijfsstrategie
Bedrijfsstrategie
JAP - jaaractieplan
visie
change management
Kritische succesfactoren - de sleutel voor een succesvol strategisch proces.
Bij het bepalen en uitrollen van een bedrijfsstrategie is het identificeren van de juiste Kritische Succesfactoren (KSF) een krachtige kapstok. Kritische succesfactoren (KSF's) zijn immers deze elementen waaraan de organisatie prioritair moet werken om haar strategische doelstellingen te bereiken.
KSF's zijn verschillend voor elke organisatie, zijn gelinkt aan de bedrijfsstrategie en zijn opgesteld door het hogere management. ( ps: het concept van KSF's is ontwikkeld door Ronald Daniel in 1961)
Binnen Lumeron gebruiken we de Kritische SuccesFactoren als kapstok binnen het verdere strategische planningsproces.
We formuleren acties per Kritische SuccesFactor die dan verder doorvertaald & projectmatig uitgerold worden binnen de organisatie.
Input en bronnen van Kritische Succesfactoren
Als input voor het formuleren van de KSF's bekijken we meestal deze 5 bronnen :
- Sectorgerelateerde KSF's: zijn afhankelijk van de specifieke sectorkarakteristieken. Deze factoren zijn essentieel om te kunnen blijven concurreren in de markt
- KSF ivm Concurrentiestrategie: zelfs binnen dezelfde sector kunnen de KSF's verschillen van bedrijf tot bedrijf. Veel heeft te maken met de maturiteit waarin de organisatie en haar processen zich bevindt
- KSF ivm omgevingsfactoren: hiervoor gebruiken we vaak de PEST(LE)-analyse. Immers, de politieke, economische, sociale en technologische evoluties creëren voldoende KSF's voor elke bedrijf. Toevallig beginnen de 4 termen zowel in het Nederlands als het Engels met dezelfde letter. Deze vullen we aan met de 'L' van Legal en 'E' van environmental of dus het wettelijke kader en de milieu/klimaat impact.
- KSF strategische personeelsplanning: het is essentieel dat er transparantie is in afhankelijkheid van een organisatie van welbepaalde kennis, skills, netwerking, ….
- Procesgerelateerde KSF's: om kwaliteit, efficëntie en snelheid te kunnen uitspelen als een concurrentievoordeel, moet de ganse organisatie op punt staan. Grote afwijkingen in procesmaturiteit corrigeren zijn dan meestal een evidente KSF.
Kritische succesfactoren ontwikkelen
Vooraleer we KSF's kunnen ontwikkelen moeten we al beschikken over een goed beeld van de organisatie en haar strategische ambities.
We overlopen dan de 5 bronnen voor KSF's (cfr hierboven) en toetsen af welke elementen onze strategische ambities kunnen versterken of te niet doen.
We ontwikkelen dan de KSF's die op één of andere manier kunnen gemeten worden.
Een goede KSF begint met een werkwoord en schetst in weinig woorden wat 'echt' belangrijk is (bv. investeer in opkomende markten, snel inspringen op klantenbehoeften, roll OPEX uit, groei realiseren in klantenbestand… ).
Vervolgens bepalen we indicatoren (KPI's - Key Performace Indicators) - om te meten of de ambitie geformuleerd in de KSF's gehaald worden - en installeren een frequentie in de follow up en bijsturing.
Het volhouden van dit ritueel van opvolgen en bijsturen is essentieel in het realiseren van de strategische ambities.
ONZE REALISATIES
Informatieveiligheid is top of mind bij Acto Group
The Acto Group
Hoe ga je op een veilige manier om met zeer gevoelige bedrijfsinformatie van andere organisaties? Het is een vraag die sterk leeft bij de mensen van Acto Group.
Lees meerPleegzorg VBB - Efficiënter samenwerken met Microsoft 365
Pleegzorg Vlaams Brabant & Brussel
Een SharePoint en Teams omgeving op maat van de organisatie, zodat deze optimaal waarde toevoegt aan de interne manier van werken en met oog voor de medewerkers in de organisatie.
Lees meerINSPIRATIEBLOG
Lumeron en Dr. House: Meesters in het Oplossen van Complexe Raadsels
Wanneer je denkt aan complexe medische raadsels, dan is Dr. Gregory House ongetwijfeld een naam die naar boven komt. Wist je dat er een link is met de Lumeron aanpak?
Lees meerDigiwatte...?
Digitalisatie….is de dag van vandaag hèt "buzz"woord. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven en moeten we meegaan in deze "trend"?
Lees meerWat met de menselijke kant van verandering?
Elke organisatie krijgt te maken met veranderingen en het ziet er naar uit dat het aantal veranderingen alleen maar zal toenemen. Wat is de menselijke impact?
Lees meer