Contact

ORGANISATIE

Veranderingen in de organisatie zijn niet altijd een verbetering

Peter L

Peter Lamote - 01/02/2021

Senior Consultant Procesteam

Bedrijfsstrategie

continu verbeteren

professionaliseren

​change management

Veranderingen in een organisatie = een verbetering?

Deze week, tijdens een online werksessie met een klant, liet een medewerker zich bovenvermelde quote ontvallen. Ik vroeg hem wat meer details en vat deze als volgt samen.

Indien een organisatie veranderingen doorvoert,

  • zonder vooraf de gevolgen goed te overwegen
  • zonder de veranderingen op een gestructureerde manier uit te rollen
  • zonder de medewerkers op een goede manier te informeren en ze bij het verhaal te betrekken

​dan kunnen ze binnen een organisatie behoorlijk wat schade aanrichten. Denk hierbij maar aan taken die niet meer ingevuld worden, tools die spaak lopen, productieproblemen zowel van kwalitatieve als van kwantitatieve aard, hogere logistieke kosten, etc.

Veranderingen in de organisatie is niet altijd een verbetering

Waarover denk je beter na bij wijzigingen?

Indien een organisatie de behoefte heeft om wijzigingen aan te brengen, kan ze dit maar beter op een gecontroleerde en gestructureerde manier doen door:

  • na te denken over:
    • het doel van de wijzigingen en de mogelijke gevolgen; wat is de na te streven strategie en de impact op huidige proceswerking van de organisatie ?
    • welke middelen nodig zijn om de verandering te realiseren
    • het eventueel opnieuw toewijzen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden; m.a.w. zit nu en straks de juiste man op de juiste plaats ?
  • de wijzigingen te benoemen en ze naar de medewerkers te communiceren
  • de wijzigingen projectmatig aan te pakken door de nodige actieplannen van diverse aard uit te rollen en op te volgen.

Wat zijn de key-factoren om verandering te realiseren?

Change keyfactoren veranderingen zijn niet altijd verbeteringen
  • Visie: het is belangrijk de visie of de strategie rond de verandering goed te communiceren dit om de neuzen in dezelfde richting te zetten; gebeurt dit niet , dan zaait dit alleen maar verwarring onder de medewerkers.
  • Competentie: medewerkers moeten over de nodige competenties beschikken. Hiervoor moeten de nodige tools en opleidingen voorzien worden. Het ontbreken van de nodige competenties kan bij de medewerkers leiden tot schrik om de wijziging te ondergaan of aan te gaan.
  • Motivatie: medewerkers moeten erbij betrokken worden zodat ze inzien welke meerwaarde er voor hen persoonlijk inzit. Dit inzicht leidt tot ‘goesting’ om mee te werken.
  • Resources: vanzelfsprekend dienen de nodige middelen zoals mensen, tijd, tools en materialen voorzien te worden.
  • Actieplan: aan de hand van een concreet kader, een stappenplan en een tijdslijn kan een valse start vermeden worden en de wijziging gestructureerd uitgerold worden.

ONZE REALISATIES

Bm1

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België

beMatrix

Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).

Lees meer
Wolfoil 2

Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen

Wolf Oil

De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Busdev

Business Development is geen sales

Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?

Lees meer
Stenen

Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen

Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?

Lees meer
Kompas

De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis

Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.

Lees meer