Contact

STRATEGIE

Bedrijfsstrategie is de kapstok

Abdon M

Abdon Moens - 15/09/2020

CEO - Advisor Bedrijfsstrategie

Bedrijfsstrategie

professionaliseren

visie

​change management

Hands on  "strategisch werken"

Volgens de geldende managementtheorieën vormen missie en visie de basis voor de strategie van een organisatie. Alle doelstellingen en acties zouden hier dan aan gerelateerd moeten zijn.​ Maar hoe zit dat nu eigenlijk echt?

Bedrijfsstrategie is de kapstok

Spreken we wel voldoende over de bedrijfsstrategie?

Een spreekwoord zegt: " Onbekend is onbemind". In de praktijk stellen we vaak vast dat er binnen organisaties ‘te’ weinig over de bedrijfsstrategie gesproken wordt. Als het dan toch gebeurt, dan is het beperkt tot een informele feedback over de toekomstplannen en realisaties. Meestal is enkel het management hier dan bij betrokken.

Een gevolg hiervan is dat de leidinggevenden niet beschikken over proces- of afdelingsindicatoren die verbonden zijn met de strategische doelstellingen. Zo is er geen bindmiddel dat de hen doelgericht laat (samen)werken aan de groei van de organisatie.

Dit is niet altijd te wijten aan gebrek aan een consensus, kennis of capaciteit. De vaststelling is wel dat het strategisch proces onvoldoende concreet gemaakt is, waardoor noch het management, noch de leidinggevenden een kapstok hebben om structureel aan de slag te gaan.

Betrokkenheid is van cruciaal belang

We merken dat de betrokkenheid van medewerkers enorm toeneemt naarmate de bedrijfsstrategie ook voor hen herkenbaar wordt. Zodra medewerkers weten hoe ze concreet kunnen bijdragen aan de groei van hun bedrijf neemt hun bereidheid toe om zelf met suggesties te komen en hun handen uit de mouwen te steken.

Motivatie

De bedoeling moet zijn dat je je processen zo inricht dat je het gewenste product/dienst zo optimaal mogelijk aan de klanten levert. Dit begint met het aligneren van de de hoofd- en ondersteunende processen op bedrijfsdoelstellingen, het uitbouwen van een organisatie met de juiste verantwoordelijkheden en bevoegdheden, te focussen op het ontwikkelen van talenten en te zorgen voor de nodige middelen.

Bij Lumeron hebben we ervaring om samen met het management en leidinggevenden aan de slag te gaan om de bedrijfsstrategie helder en concreet te krijgen, coachen we teams en medewerkers om strategische acties vorm te geven en gaan we op een pragmatische manier met deze acties samen aan de slag. Vaak merken we dat de eerste sessie opstart met argwaan of onwetenheid of net "dit zullen we eens snel oplossen". Door stapsgewijs van missie/visie af te dalen via de bedrijfswaarden, strategische keuzes en doelstellingen komen we finaal bij een team wat intens samen heeft gebouwd aan een gemeenschappelijk doel... En er dan ook samen voor gaat!

​Onze meest voorkomende vaststellingen samengevat

  • Onvoldoende consensus bij de directie over de strategie
  • Geen goede samenwerking en teamwork bij leidinggevenden
  • Proces- of afdelingsindicatoren zijn niet verbonden met de strategische doelstellingen
  • Informatie wordt niet op een eerlijke en open manier met elkaar gedeeld
  • Er is geen effectieve communicatie van de strategie binnen de organisatie
  • Bereidheid to thet nemen van risico's bij medewerkers is heel beperkt
  • Individuele prestatiemetingen zijn niet verbonden met proces-afdelingsdoelstellingen
  • Laag niveau van zelfsturing bij de medewerker


Misschien is dit ook in uw organisatie herkenbaar.

​Welke ondersteuning kan Lumeron bieden?

  • Interne medewerkers kennis bijbrengen rond de bedrijfsstrategie en het te volgen pad
  • Werkgroepen faciliteren om de bedrijfsstrategie inzichtelijk te maken
  • Uw management uitdagen om de strategische projecten aan te pakken
  • Het bijhorend actieplan en de prioriteiten helpen opstellen
  • Managen van de change
  • Het opvolgen van de realisatie van het actieplan
  • Het coachen van de strategische werkgroepen bij de uitwerking van de acties

Interesse?

Ook aan de slag met uw bedrijfsstrategie? Contacteer ons, wij faciliteren dit traject voor u.

Kapstok

ONZE REALISATIES

Bm1

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België

beMatrix

Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).

Lees meer
Wolfoil 2

Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen

Wolf Oil

De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Busdev

Business Development is geen sales

Is 'business development' het synoniem voor verkoop, of zijn er toch nuances die de nodige aandacht verdienen?

Lees meer
Stenen

Kwaliteitsmanagement is als steenstapelen

Met welke symboliek zou je een bedrijf dat streeft naar uitmuntendheid in kwaliteitsmanagement kunnen vergelijken?

Lees meer
Kompas

De stap zetten naar Microsoft 365 is het maken van een digitale reis

Microsoft 365 bewust inzetten, is meer dan een technische implementatie. Het is een reis waarin iedereen in de organisatie – van de pioniers tot de twijfelaars – een belangrijke rol speelt.

Lees meer