Contact

ORGANISATIE

De 'Formule van resultaat'

Abdon M

Abdon Moens - 06/10/2024

CEO - Advisor Bedrijfsstrategie

Bedrijfsstrategie

continu verbeteren

rollen en verantwoordelijkheden

samenwerken

Een boeiende ontdekkingstocht

Als inspiratie voor deze blog citeer ik een aantal vragen die ik recent van (bijna) klanten te horen kreeg. Hoe kan ik de communicatie tussen mijn medewerkers verbeteren? Hoe kan ik mijn medewerkers meer in team laten werken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de afspraken die we maken ook gerealiseerd worden? Hoe bereik ik de targets die we in onze bedrijfsstrategie vooropgesteld hebben?

Om op deze vragen een antwoord te geven inspireer ik me vaak op volgende wijsheid : " Een groep van individuen wordt een team van zodra ze een gemeenschappelijk doel hebben."

Ik toets in het gesprek dan af in welke mate dat gemeenschappelijk doel beschikbaar is én in welke mate het voor elke medewerker voldoende concreet is om er mee aan de slag te gaan. Is dit nog niet het geval, dan is mijn advies hier werk van te maken. Veelal is dit de start van een boeiende ontdekkingstocht.

Blog de formule van resultaat

Gemeenschappelijk doel

Ik merk dat sommige bedrijven hun strategische ambities snel kunnen verwoorden, bij andere bedrijven is het raadzaam dat de directie wat tijd neemt om tot een gedegen strategie en bijhorende doelstellingen, acties te komen. Eens deze beschikbaar zijn, komt het er op neer te concretiseren wat deze doelstellingen inhouden voor elk proces ( productie, sales, R&D, HR, … ) en voor elke medewerker. Het is immers uiterst belangrijk dat de medewerkers begrijpen en in eigen woorden kunnen vertellen wat hun bijdrage tot de bedrijfsstrategie is.

Uit deze inzichten volgen dan verbetertrajecten, -projecten. Ik toets dan af of deze verbeterinitiatieven gelinkt zijn aan de bedrijfsdoelstellingen en of  iedereen mee 'in bad gestapt is'.

Een inspirerend gemeenschappelijk doel zal medewerkers immers motiveren tot actie en samenwerking. De rol van directie/management wordt dan inspireren, coachen, doelgericht de objectieven en projecten opvolgen en hierover met de medewerkers communiceren.

Toch zijn we er nog niet. Willen we er zeker van zijn dat we de gemeenschappelijk doelen (maw het beoogde resultaat) zullen behalen dan moeten we een aantal uitdagingen (h)erkennen en uit de weg ruimen.

De eerste uitdaging is de vraag "hebben we de juiste competenties en ervaring in huis?” Met gezond verstand en projectmanagement skills kom je al heel ver maar soms is er meer nodig. Het is de verantwoordelijkheid van de leidinggevenden om dit in te zien en te sturen.

De tweede uitdaging ligt in het afspreken van duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en samenwerkingsafspraken. Het zou niet de eerste keer zijn dat het niet echt duidelijk is wie wat moet doen, wanneer meetings plaatsvinden, of er acties moeten gedocumenteerd worden, …

De derde uitdaging gaat meer over 'de manier waarop ..'. De kans dat een project mislukt omdat medewerkers/leidinggevenden met elkaar botsen of elkaar verwijten maken is niet te onderschatten. Vandaar de 'vaardig zijn in de omgang' met elkaar een vereiste is.

Gemeenschappelijke doelen

Ik raad iedereen aan deze formule eens toe te passen. Zo kom je meteen te weten wat de slaagkans is van een verbeterinitiatief. Om deze slaagkans drastisch omhoog te krijgen kan je best proactief te werk gaan en opleiding/support voorzien waar nodig.

Creëer een cultuur van eigenaarschap

Om echt impact te maken, is het cruciaal dat medewerkers zich eigenaar voelen van hun bijdrage aan de bedrijfsdoelen. Dit betekent dat elk teamlid niet alleen de strategie begrijpt, maar ook ziet hoe hun individuele werk daaraan bijdraagt. Dit stimuleert motivatie en inzet en maakt het makkelijker om doelstellingen te realiseren. Wanneer medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun prestaties, wordt een cultuur van eigenaarschap gecreëerd. Zo'n cultuur helpt bij het overwinnen van obstakels en verhoogt de kans op succes.

De route naar succes

Bij Lumeron geloven we dat succesvolle bedrijven gemeenschappelijke doelen als leidraad nemen om resultaten te bereiken. De weg naar succes kan worden ondersteund door:

  • Regelmatige teamvergaderingen waarin doelstellingen en vooruitgang worden besproken.
  • Het opstellen van duidelijke doelstellingen per afdeling, gekoppeld aan de bedrijfsstrategie.
  • Feedbackmomenten waarbij medewerkers de kans krijgen om hun ervaringen en uitdagingen te delen.
  • Trainingen en coaching om benodigde vaardigheden te ontwikkelen.
  • Het vieren van successen, groot en klein, om teamgeest te bevorderen.
Weg naar succes

Blijf flexibel en leer onderweg

Succes in teamverband hangt ook samen met het vermogen om flexibel om te gaan met veranderingen. Soms brengen nieuwe inzichten of veranderende omstandigheden andere prioriteiten met zich mee. Door open te staan voor nieuwe ideeën en bereid te zijn om bij te sturen, kun je beter inspelen op veranderingen. Flexibiliteit is niet alleen nodig voor het aanpassen van doelen, maar ook om te leren van wat onderweg gebeurt. Het team kan door reflectie na elke fase leren en verbeteren, wat leidt tot duurzame resultaten op de lange termijn.

Flexibiliteit en toch vastberadenheid om de basisdoelen te bereiken gaan daarbij hand in hand

Nood om je bedrijfsstrategie en doelstellingen eens tegen het licht te houden?

Wist je dat we via een strategiescan meteen een helder beeld kunnen schetsen van waar jullie nu al staan met het strategisch proces en waar het potentieel zit om er nog zoveel meer uit te halen. Vraag nu je strategiescan aan.

ONZE REALISATIES

Bm1

Drie ISO-certificaten, waaronder één primeur in België

beMatrix

Als wereldwijde koploper in de standbouwindustrie verstevigt beMatrix zijn positie door drie ISO-certificeringen te behalen. ISO 9001, ISO 14001 en de primeur voor België het ISO 20121 certificaat (duurzaamheidsbeheersysteem voor evenementen).

Lees meer
Wolfoil 2

Verdere groei bij Wolf Oil dankzij performante processen

Wolf Oil

De internationale smeermiddelenfabrikant Wolf Oil levert al meer dan 65 jaar producten op maat aan klanten in de automotive, transport en industrie. Een sector waarin kwaliteit een essentieel aspect is.

Lees meer

INSPIRATIEBLOG

Wie stopt met verbeteren 1

Wie ophoudt met verbeteren, zal ooit ophouden goed te zijn

Het is verleidelijk om na het behalen van succes, achterover te leunen en te genieten van het bereikte resultaat. Maar… stilstand is het begin van de achteruitgang.

Lees meer
Dokter

Lumeron en Dr. House: Meesters in het Oplossen van Complexe Raadsels

Wanneer je denkt aan complexe medische raadsels, dan is Dr. Gregory House ongetwijfeld een naam die naar boven komt. Wist je dat er een link is met de Lumeron aanpak?

Lees meer
Digiwatte

Digiwatte...?

Digitalisatie….is de dag van vandaag hèt "buzz"woord. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven en moeten we meegaan in deze "trend"?

Lees meer